Fri tillgång.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
10
Volou:
Hej. 
Jag har ett litet problem, jag har en leopardgecko, en skäggagam och en panterkameleont. Jag har en skål för varje ödla för att dom ska ha fri tillgång till insekter. Men jag ger dom bara zophobas för de är dom enda insekterna som inte smiter. Men jag känner att de blir för mycket zophobas och inte tillräckligt varierat för dom. Är de nån som har nåt tips på hur man kan ha fri tillgång för dom utan att man har massa lösa insekter som gömmer sig i stenar eller bottensubstrat??

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Volou skrev:
Hej. 
Jag har ett litet problem, jag har en leopardgecko, en skäggagam och en panterkameleont. Jag har en skål för varje ödla för att dom ska ha fri tillgång till insekter. Men jag ger dom bara zophobas för de är dom enda insekterna som inte smiter. Men jag känner att de blir för mycket zophobas och inte tillräckligt varierat för dom. Är de nån som har nåt tips på hur man kan ha fri tillgång för dom utan att man har massa lösa insekter som gömmer sig i stenar eller bottensubstrat??

Du ska inte ge dem fri tillgång till Zophobas. Det är som godis för dem, och de kommer bli mycket feta med tiden då.

Fri tillgång på insekter är inte något skäggisar ska ha i alla fall.
Hur pass gammal är den?

Är det en skäggis som är över 1 år gammal så ska du se till att den har fri tillgång till sallad. Sen erbjuder du den insekter ca 3 ggr i veckan bara.
De insekter du bör satsa på att ge är kackerlackor, gräshoppor och syrsor.

Nu kan jag bara en hel del om skäggisar, men antar att det är liknande för det andra två arterna du har.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Volou skrev:
Hej. 

Zophobas tycker jag du kan sluta helt med. Det är ett rätt dåligt val av insekter då dom mestadels innehåller fett. Finns många arter kackerlackor man kan ha i skål också :-) 

I min mening kan det ju dock vara mycket berikande att ödlan får jaga och gräva efter sin mat i terrariet och inte bara släpa sig till skålen och tugga feta larver :-) bra aktivering i terrariet också när dom får utnyttja sina sinnen och kropp mer, tycker jag. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild