Fråga om mat till skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Nattie:
Jag ska skaffa en skäggagam, men jag undrar över maten. I djuraffären så finns det flera olika foder till skäggagamer, det finns pellets för både vuxna och juvenile, döda insekter och levande insekter. Levande insekter är något jag helst skulle vilja undvika, speciellt eftersom djuraffären i min stad inte säljer levande insekter och den som gör det ligger långt bort. Sen tänker jag att dom levande insekterna dör så snabbt och det är svårt att förvara levande insekter. Men jag vill självklart ge min skäggis bra mat så jag undrar därför: 

Kan man ge den en blandning av pellets, grönt och döda insekter när den är ung och när den är vuxen? Skulle det vara en bra diet. Eller måste man ge levande insekter? Kan även tänka mig att ge levande insekter ibland såklart.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Nattie skrev:
Jag ska skaffa en skäggagam, men jag är förvirrad om maten. I djuraffären så finns det flera olika foder till skäggagamer, det finns pellets för både vuxna och juvenile, döda insekter och levande insekter. Levande insekter är något jag helst skulle vilja undvika, speciellt eftersom djuraffären i min stad inte säljer levande insekter och den som gör det ligger långt bort. Sen tänker jag att dom levande insekterna dör så snabbt och det är svårt att förvara levande insekter. Men jag vill självklart ge min skäggis bra mat så jag undrar därför: 

Kan man ge den en blandning av pellets, grönt och döda insekter när den är ung och när den är vuxen? Skulle det vara en bra diet. Eller måste man ge levande insekter? 

Pellets skulle jag skippa helt om jag vore du.

Frystorkade kan man ha hemma som reservfoder bara.

Grönsaker ska man alltid erbjuda sin ödla.

Satsa på levande insekter. Dubia är lättast att ha hemma och hålla levande.
Men man ska även variera kosten, så man måste erbjuda gräshoppor och syrsor ibland också tex.

Att det inte finns en butik nära dej gör inget då det finns ett antal butiker som skickar insekterna med posten.
Här har du några butiker som har insekter hemma.
www.reptilgrottan.se
www.pangdubia.se/
www.herperschoise.se/

4
0
Nattie:
Flyers90 skrev:

Pellets skulle jag skippa helt om jag vore du.

Frystorkade kan man ha hemma som reservfoder bara.

Grönsaker ska man alltid erbjuda sin ödla.

Satsa på levande insekter. Dubia är lättast att ha hemma och hålla levande.
Men man ska även variera kosten, så man måste erbjuda gräshoppor och syrsor ibland också tex.

Att det inte finns en butik nära dej gör inget då det finns ett antal butiker som skickar insekterna med posten.
Här har du några butiker som har insekter hemma.
www.reptilgrottan.se
www.pangdubia.se/
www.herperschoise.se/

Tack för svaret! Jag är orolig för att råka spilla kackerlackorna i huset eller något sånt, hur gör du när du ska ge insekterna? Jag har funderat på att köpa någon stor plast låda och mata skäggisen i lådan (så att kackerlackorna inte rymmer lika lätt, och inte springer runt i hela terrariumet). Hur många ska man köpa till en unge och måste man även ge andra insekter eller skulle det räcka med dubia? Kollade på hemsidorna och det verkar vara många dubia i ett paket, hur många paket borde räcka för en unge? Ursäkta så många frågor, när det kommer till maten känner jag mig fortfarande väldigt förvirrad (även om jag läst jätte mycket)  

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Många med insektsätande ödlor odlar sina egna kackerlackor.. Finns nog nästan inget enklare :-) 

Antingen ger man med pincett, i en skål eller släpper in lösa insekter i terrariet så ödlan får jaga naturligt.
Många tropiska arter kackerlackor dör utanför värmen i terrariet eller odlingslådan så du vet, finns skötselråd att läsa :-) 

En ung skäggagam äter väldiga mängder insekter varje vecka så en odling är jättebra ekonomiskt också, förutom att det är lärorikt, spännande osv att odla egna foderdjur. Man vet även att foderdjuren får bra foder under sitt liv så man inte matar med ett tomt skal så att säga...

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Nattie skrev:

Tack för svaret! Jag är orolig för att råka spilla kackerlackorna i huset eller något sånt, hur gör du när du ska ge insekterna? Jag har funderat på att köpa någon stor plast låda och mata skäggisen i lådan (så att kackerlackorna inte rymmer lika lätt, och inte springer runt i hela terrariumet). Hur många ska man köpa till en unge och måste man även ge andra insekter eller skulle det räcka med dubia? Kollade på hemsidorna och det verkar vara många dubia i ett paket, hur många paket borde räcka för en unge? Ursäkta så många frågor, när det kommer till maten känner jag mig fortfarande väldigt förvirrad (även om jag läst jätte mycket)  

Låt ödlan vara kvar i terrariet när du matar.
Finns ingen anledning att ta ut den bara för att mata den. Det kan nämligen vara en stressande faktor för ödlan som gör att den inte vill äta.

Skulle en dubia smita gör det inget. De kommer inte överleva speciellt länge om den smiter ut från terrariet sen heller. Och de behöver mer värme än rumstemp för att föröka sej.

Du måste ge en varierad kost, så enbart dubia fungerar inte. Man kan använda det som basföda dock.

En ung skäggis ska få äta så mycket den vill, 3 ggr om dagen. Så hur pass mycket den kommer äta är svårt att säga.
Små skäggisar äter inte fullvuxna dubia, och om man inte har en egen odling igång så måste man beställa nya ofta.

Man kan även satsa på att köpa Blatta lateralis (kackerlackor). De är en jätte bra foderinsekt, och lämpar sej väldigt bra till mindre skäggisar.
Dessa typer av kackerlackor måste man vara försiktiga med dock så de inte smiter då de till skillnad från dubia faktiskt kan föröka sej i rumstemp och klassas som skadeinsekter.
De kan inte klättra på glas eller plast dock. Så ser man bara till att de inte kan smita ut ur terariet eller byttan de bor i är detta verkligen en bra foderinsekt.

Här kan du läsa ett annat inlägg om lite olika foderinsekter:
www.terrariedjur.se/forum/thread/6820/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild