Var köpa skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Nattie:
Hej! Jag är väldigt sugen på att köpa en skäggagam. Jag håller fortfarande på att forska om dom och jag är fortfarande inte helt 100 på att jag ska köpa en, även om det lutar mer och mer mot det. Jag har en 6 årig katt och det här blir min första reptil.  

Jag var i helgen på en djuaffär här i stockholm (zoo.se) och tittade på skäggagamer, 2 hade dom där. Men jag tycker att det är jätte konstigt att man i Sverige (eller iallafall stockholm) bara kan köpa skäggagamer på zoo.se eller någon annan affär som heter tropikhuset. Dom ödlor som finns är också bara av en färg. Det enda jag hittade angående en annan färg var en butik i malmö, där dom säljer röda skäggagamer.  

Jag har några frågor om någon vill ta sig tid att svara, det skulle verkligen uppskattas!  

Är det verkligen bra att köpa en taggagam från en djuraffär? Färg spelar självklart inte så mycket roll, men det vore kul att få välja mer. Har funderat på att beställa från något annat land (från EU). Hur går det till när man köper en ödla från en djuraffär? Måste man tinga den i förtid eller kan man köpa den direkt i butiken och ta hem den på samma gång? 

I djuraffären kollade vi också på terrarium, på ”large” från exo terra. Det fanns large low och large wide som var lite högre. Vilket skulle vara bäst? 

Sen undrar jag lite över maten. Jag ser att det finns mat från djuraffärer som är något slags pellets, och sen döda insekter man kan köpa. Går det bra att för det mesta bara ge dom döda insekter? Jag har hört från olika håll att det går jätte bra att nästan bara ge dom döda insekter och pellets, medans andra säger att man bara ska ge dom levande insekter. Jag vet att ungarna ska äta mer insekter än dom vuxna.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Min högst personliga rekomendation är att titta runt på mässorna i ditt område. Det är sällan att skärragamer inte finns på plats och ofta brukar säljarna ha ett flertal olika morpher (färger).

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Använder du Facebook skulle jag starkt rekomendera dej att gå med i gruppen Skäggagamer där.
www.facebook.com/groups/skaggagamer

Där hittar du all info du kan tänka dej om skäggisar, och de säljs en del ödlor där med.

Annars är ett bra forum att köpa ödlor på här på terrariedjur. Finns en Köp & sälj del som är mycket bra. Har själv köpt djur där igenom.

Mässor är annars ett kanon ställe att köpa djur på. Bor du i Stockholmsområdet är det lätt värt att åka på Expo Stockholm som hålls i Södertälje i maj nästa gång.

Exo terra terrarium lämpar sej inte så jätte bra till skäggisar då de inte är tillräckligt stora.
Akvarielagret i Bromma bygger terrarium efter beställning där man kan välja måtten själv. Det gjorde jag och är helnöjd. Det kostar lite mer.
Annars säljs det en hel del begagnade terrarium både här och via blocket. Tänk på att en fullvuxen skäggis måste ha ett terrarium som är MINST 0,9kvm i bottenyta. Kan man ha större är det bättre.

6
14
AlvenA:
Nu måste jag fråga, då jag är lite förvirrad. När du var i Bromma, Zoo.se butiken. Kollade du på vanliga skäggagamer dvs. "Pogona vitticeps" eller på dvärgskäggagamer "Pogona henrylawsoni"?

Det är två helt olika arter även om skötseln nästan är helt lik. Jag misstänker att ni talar om dvärgskäggagamer då bromma, Zoo.se butiken säljer även dem där. Om det är de ni talar om, så förstår jag helt klart varför ni inte funnit så många olika färgkombinationer eller "Morphs" rättare sagt. Då dvärgskäggagamer inte har iprincip någon annan morph än den standard färgen som skägggamer har förutom en rödare variant och en lite gråare version.

Men om ni talar om vanliga skäggagamer "Pogona vitticeps" så hänvisar jag till det Flyers90 ovan nämnt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild