Lämna skäggagam ensam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Fredrik_89:
Hej,

Jag går i valet att skaffa en Skäggagam men har dock en fråga angående att lämna dessa ensam under helger och hur man ska tänka under semestrar.

En av orsakerna till att jag vill skaffa mig en ödla är att jag inte vill bli låst på samma sätt som man blir av t.ex. en hund.

Tacksam för svar.

5482
4194
Tropfrog:
Enligt l80 som är jordbruksverkets riktlinjer och en förlängning av djurskyddslagen skall reptiler ha tillsyn varje dag.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Att lämna en skäggis under en helg är inga problem.

Jag skule undika det dock när/om skäggisen är ung, dvs under året då den behöver föda flera gånger om dagen då.
Men sen är det inga problem så länge man har lampor osv på timer.

Ska man vara borta längre bör man hitta en ödlevakt som kan komma dit och kolla till ödlan åt en.

5482
4194
Tropfrog:
Flyers90 skrev:

Jag skule undika det dock när/om skäggisen är ung, dvs under året då den behöver föda flera gånger om dagen då.
Men sen är det inga problem så länge man har lampor osv på timer.

Ska man vara borta längre bör man hitta en ödlevakt som kan komma dit och kolla till ödlan åt en.

Även om det tekniskt inte är några problem att lämna en skäggis några dagar så är det fortfarande ett lagbrott. Känsliga grejer det där att uppmana till lagbrott på internet.

MVH
Magnus

Medlem i SHF
295
663
viper66:
Om man lämnar en helg så är det en dag utan tillsyn. 

Det måste vara ganska fantastiskt att aldrig begått ett lagbrott. Jag skulle vilja uppleva en enda vecka utan någon form av lagbrott :) 

18
21
Anmo:
Folk kommer unan med diverse hatbrott och mobbing på nätet dagligen, tror ingen inom lagväsendet skulle lägga energi på att kolla om någon här säger att det går bra att ha sin skäggagam utan tillsyn under en dag. 

Det är inget problem och tror det är väldigt få som skaffar djurvakt för att man ska vara iväg 24 timmar. 

5482
4194
Tropfrog:
Tja, eftersom jag aldrig begår några lagbrott så lämnar jag heller aldrig mina djur utan daglig tillsyn. Jag kör heller aldrig för fort eller går mot röd gubbe. Därför skulle jag heller aldrig rekomendera någon annan att bryta mot lagar online.

Minst ett av ovanstående påstående skulle kunna vara en lögn rent teoretiskt :). Folk gör som de själv vill, bara viktigt att känna till risker och eventuella konsekvenser. Om man nu väljer att bryta mot lagar så är det mycket bättre att hålla tyst om det online, de där digitala spåren finns kvar för alltid.

MVH
Magnus

40
43
Kulla:
Hahah! Underbart med så laglydiga människor! :D dom digitala spåret finns kvar men vart är brottet att säga att man begår brott? I Sverige ligger inte bevisbördan hos dig , utan hos åklagarmyndigheten/polisen :D 

helt irrelevanta svar ger ni han. Kan man lämna? Eller får man lämna ödlan? Fan hälften av alla frågor som ställs gör ni så satans invecklad så folk tröttnar på att läsa! KAN HAN LÄMNA ÖDLAN? JA de kan man!! Tropfrog om det är olagligt eller inte. Du är oxå välkommen att starta en tråd och dementera om de är olagligt eller inte och konsekvenser osv!

6
14
AlvenA:
Flyers90 skrev:

Tropfrog skrev:
Känsliga grejer det där att uppmana till lagbrott på internet.

Tropfrog skrev:
Därför skulle jag heller aldrig rekomendera någon annan att bryta mot lagar online.

Flyers90 har inte rekommenderat att lämna en reptil utan tillsyn utan endast svarat på frågan som ställdes i tråden. Flyers90 sa aldrig att han/hon gjorde det utan bara berätta att det gick...

Medlem i SHF
295
663
viper66:
Det var jag som sköt Palme! Lycka till med att bevisa det FUUUCKERS 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild