Belysning m.m till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5482
4196
Tropfrog:
Alla led/inga led är dimmbara. Det rör sig inte om någon egentlig dimmring utan om pulsstyrning. Det funkar med alla 12-24 w led.

Tc 420 programmeras med mjukvara i en dator och laddas upp via usb sladd.

RGB låter som en interresant lösning. Mycket utrymme för experiment. Tänk bara på att tc420 troligtvis inte funkar på de som är gjorda för flashiga ljuseffekter. De brukar stå individual adressable eller I2c/Ic. Jag har inte en aning om hur de är som växtljus. Kolla upp vilka våglängder de ger i de blå och röda spektrumet och jämför med tidigare länkade tabell.

Tc420 kan styra RGB, men också vilken annan led list som helst med 12-24 v. Jag kör med två kanaler varmvit och två kanaler kallt vitt ljus. Tycker att det räcker för att simulera solens uppgång och nedgång. Övervägande Varmvit på morgon och kväll, kallvitt mitt på dagen.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:

Tropfrog skrev:
Alla led/inga led är dimmbara. Det rör sig inte om någon egentlig dimmring utan om pulsstyrning. Det funkar med alla 12-24 w led.

Tc 420 programmeras med mjukvara i en dator och laddas upp via usb sladd.

RGB låter som en interresant lösning. Mycket utrymme för experiment. Tänk bara på att tc420 troligtvis inte funkar på de som är gjorda för flashiga ljuseffekter. De brukar stå individual adressable eller I2c/Ic. Jag har inte en aning om hur de är som växtljus. Kolla upp vilka våglängder de ger i de blå och röda spektrumet och jämför med tidigare länkade tabell.

Tc420 kan styra RGB, men också vilken annan led list som helst med 12-24 v. Jag kör med två kanaler varmvit och två kanaler kallt vitt ljus. Tycker att det räcker för att simulera solens uppgång och nedgång. Övervägande Varmvit på morgon och kväll, kallvitt mitt på dagen.

Mvh
Magnus 

Kollade upp den lite mer, ser att det har många möjligheter. Har en RGB LED-strip från IKEA, tänkte experimentera med den, och se om det går att använda. Eventuellt så får det bli att jag skippar växtljus, då det faktiskt kommer att komma en hel del naturligt ljus in i terrariet. Och det är ju enkelt att byta ett par LED-strip även när terrariet är igång, så kan ordna det i efterhand om behovet finns. :) 

Men med tanke på det med HID, fungerar denna kombon? Dom passar ju ihop, mer om dom fungerar till storleken, och är lämpliga för en ögonfrans. Och genererar det lite värme också? 

www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/hid-lampor-ballaster/solar-raptor-hid-lampa-70w-flood-beam.html
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/hid-lampor-ballaster/solar-raptor-hid-ballast-evg-70w.html
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/hid-lampor-ballaster/solar-raptor-reptile-clamplamp-l-hid-armatur.html

5482
4196
Tropfrog:
Nu är jag ingen expert på uv ljus. Har inga djur som behöver det. Men hid brukar väl precis som Exo Terra lampan rekomenderas till ökenlevande djur? I såna fall blir jag väldigt osäker på om det är lämpligt till en skogslevande till största delen skymmningsaktiv ödla. Jag tror att kompaktlysrör eller lysrör med 5-6% uv brukar rekommenderas för såna djur.

Många tror och kanske i mina inlägg. Jag har ju ljus anpassat för växterna. Men kolla med sköldpaddsgrejor, de är experter på uv till djur.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:
Tropfrog skrev:
Nu är jag ingen expert på uv ljus. Har inga djur som behöver det. Men hid brukar väl precis som Exo Terra lampan rekomenderas till ökenlevande djur? I såna fall blir jag väldigt osäker på om det är lämpligt till en skogslevande till största delen skymmningsaktiv ödla. Jag tror att kompaktlysrör eller lysrör med 5-6% uv brukar rekommenderas för såna djur.

Många tror och kanske i mina inlägg. Jag har ju ljus anpassat för växterna. Men kolla med sköldpaddsgrejor, de är experter på uv till djur.

Mvh
Magnus 

Aha, antog att det var en rekommendation när du nämnde det tidigare, och så förstod jag inte att det uppenbarligen är ett företag, antog att du syftade på prylar anpassade för sköldpaddor! Men drar iväg ett mail till dom, och ser vad dom säger! :)

5482
4196
Tropfrog:
_DamnIt skrev:

Aha, antog att det var en rekommendation när du nämnde det tidigare, och så förstod jag inte att det uppenbarligen är ett företag, antog att du syftade på prylar anpassade för sköldpaddor! Men drar iväg ett mail till dom, och ser vad dom säger! :)

Jo, jag insåg att jag uttryckt mig slarvigt. Vill inte vara ansvarig för att djur tar skada av för mycket uv ljus. Bättre att växa sig till experter så blir det rätt.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:
Tropfrog skrev:

Jo, jag insåg att jag uttryckt mig slarvigt. Vill inte vara ansvarig för att djur tar skada av för mycket uv ljus. Bättre att växa sig till experter så blir det rätt.

Mvh
Magnus 

Absolut, jag tackar för din hjälp, och kontaktar dom med så många parametrar som möjligt, för att få rätt! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild