Djur som klarar hög musik?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
5
DSmygarn:
Hej allihopa! Ny medlem här =) Jag är i viljan på att skaffa ett exotiskt djur men eftersom jag älskar att spela hög musik så funderar jag om det finns nåt exotiskt djur som klarar av att leva ett bra liv i en sån miljö?

Tack jättemycket för svar!

15
25
Odesten98:
Nja det blir ju jobbigt för djuren varesej de ”hör” musiken eller inte (tänker på ljudvågor och bas),miljön blir ju stressig för dem kanske. 

ställ djurets terrarie i annat rum då där musiken ej hörs ?
alt skaffa inte ett djur om du inte kam sänka volymen

8
5
DSmygarn:
Odesten98 skrev:
Nja det blir ju jobbigt för djuren varesej de ”hör” musiken eller inte (tänker på ljudvågor och bas),miljön blir ju stressig för dem kanske. 

ställ djurets terrarie i annat rum då där musiken ej hörs ?
alt skaffa inte ett djur om du inte kam sänka volymen

Jo men det är ju därför jag frågar om det finns nåt alt. djur som kan leva i en högljudd miljö =) En gammal hobby för mig är att bygga högtalare och förstärkare, så det spelas väldigt högt, väldigt mycket och jag vill ju SJÄLVKLART inte skaffa djur ifall dom plågas av det. Mina höns bryr sig ju inte om vad som händer inne i huset men så vill jag ju inte ha DOM i köket heller.

Så du behöver inte berätta för mig att alternativet är att inte skaffa husdjur, det var liksom HELA poängen med frågan, vilket man kan väldigt enkelt kan förstå ifall man läser frågan.

Jag har självklart bara djur om jag känner mig säker på att jag kan ta bra hand om dom.

8
5
DSmygarn:
Och det hjälper inte att ha dom i ett annat rum eftersom musik (ljudvågor, läs bas) inte bryr sig så mycket om sånt. Bor man till exempel i en lägenhet och har högljudda grannar så bör man nog helst inte heller ha djur som störs mycket av sånt.

8
5
DSmygarn:
Hade kanske en myrfarm hade funkat?

28
50
Scarletmajesty:
Finns nog inget djur som klarar av volymerna du beskriver utan att bli stressade på ett eller annat vis.

8
5
DSmygarn:
Scarletmajesty skrev:
Finns nog inget djur som klarar av volymerna du beskriver utan att bli stressade på ett eller annat vis.

Jo jag misstänker det, men eftersom det finns miljoner olika djur så vill jag kolla bara om det kanske fanns hopp om nått väldigt ovanligt eftersom det är ju det nånting väldigt ovanligt jag frågar efter, innan jag skaffar husdjur.

5390
4131
Tropfrog:
Att alla djur blir stressade av höga ljud är ett antagande som bygger på känd vetenskap. Jag kan tänka mig att väldigt lite kunskap finns om insekters stress i samband med ljud. Jag arbetade på en fabrik med mycket höga ljudnivåer. Där fanns det myror som byggt bo under grunden frivilligt. En del kackerlackor finns i stadsmiljö och borde då inte vara störda av ljud.

Mvh
Magnus 

8
5
DSmygarn:
Tropfrog skrev:
Att alla djur blir stressade av höga ljud är ett antagande som bygger på känd vetenskap. Jag kan tänka mig att väldigt lite kunskap finns om insekters stress i samband med ljud. Jag arbetade på en fabrik med mycket höga ljudnivåer. Där fanns det myror som byggt bo under grunden frivilligt. En del kackerlackor finns i stadsmiljö och borde då inte vara störda av ljud.

Mvh
Magnus 

Precis. Sen är frågan då om det finns nånting som kanske är liiiiite roligare att ha hemma än kackerlackor. Myror och spindlar har jag alltid tyckt om, fascinerande små varelser. Men sen känns det bara som spindlar hade kunnat störas ganska mycket av hög bas och så, men det är bara jag som gissar ur mänsklig synpunkt då. 

Ifall nån här vet, och kan "bevisa", att (till exempel) fågelspindlar inte bryr sig om höga ljud så är ju det kanske ett alternativ för mig.

Myrfarm hade jag också tyckt om, men gärna nån roligare sort än pissmyrror då, som kanske bygger väldigt fantastiska hem.

5390
4131
Tropfrog:
Jag tycker också att det känns som att spindlar inte är någon god ide. Kan inte säga att jag har någon aning om myror och kackerlackor, men det känns åtminstonde som ett säkrare kort. Sen är jag inte så säker på att hög musik är särskillt bra för mäniskor heller för den delen :).

Att du inte tycker kackerlackor är roliga beror nog på att du inte läst på tillräckligt om dem. Faschinerande djur.

Om du kollar lite på ants canada på youtube och hans myrkolloni döp till fire nation så kanske du får en helt annan inställning till rödmyror? Jo, de sticks visserligen illa, men de är ju och andra sidan inga keldjur :). Biologiskt så är det interessanta djur de också och det går absolut att göra vackra display burkar för dem också. Annars är väl den ultimata nybörjarmyran lasius niger, men de bygger ju ungefär på samma sätt som rödmyran, så därvidlag är det ingen skillnad.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild