Förstoppningstips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
1
Hjördis:

Min dvärgskäggis hade förstoppning för någon månad sedan. Hon var jätte hängig och hade inte bajsat på flera dagar. Jag badade henne i lite varmare än ljummet vatten och masserade magen. Sen skar jag till en liten bit av ett torkat katrinplommon och lirkade in det i munnen på henne, för hon hade aldrig tagit det själv. Efter ca 30-40 min började hon kuta omkring i terrariet och sedan la hon den största kabel jag någonsin sett, på typ 6 cm (hur det fick plats i hennes mage förstår jag inte, men jag förstår att hon hade ont stackarn). Nu har jag bytt bottensubstrat från rådasand till kalksand. Resterande av rådasanden används som bottensubstrat åt syrsorna.

Katrinplommon bör ej ges till karnivorer!

508
304
Jonas77:

Jag kan inte fatta detta med förstoppning. Jag har varit verksam inom hobbyn i snart 25 år. Jag har aldrig haft en tanke på förstoppade djur. Under denna tid har jag inte haft några onaturliga dödsfall eller annat som kan förklaras med förstoppning. Hur kan vi motverka detta utbredda problem?

268
19
Iguania:

Jag skulle personligen aldrig använda calci sand eftersom att det finns rapporter om att det klumpar ihop sig i magen så att det orsakar allvarliga förstoppningar. Dessutom kan det lära ödlan att det går att äta sand så det känns ganska ohygieniskt om den börjar äta sanden som den skiter på samtidigt som det ökar risken för att det klumpar ihop sig. Jag har använt blästersand till alla mina ödlor de senaste åren och inga har blivit förstoppade och är man orolig kan man ju minska risken ytterligare genom att mata utanför terrariet i en hammarplast låda eller genom att mata på ett fast material typ en korkbarksbit eller en sten.

45
1
Hjördis:

Min ödla äter inte heller av sanden, men hon måste ha fått i sig sand genom att hon har sprungit över matskålen och sedan ätit av salladen och fått i sig sanden på så sätt.

47
6
Larscha:

Har heller aldig råkat ut för att någon av mina djur varit förstoppad. Den går inte för kallt tror du?

45
1
Hjördis:

Den går inte för kallt. Det kallaste är 25 grader och det varmaste är 39 grader.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild