Kenny04 skrev:
Hej!
Jag vet inte om jag skrivit rätt, men jag har ett stort intresse för amphibier, reptiler och insekter samt det vi känner som spindeldjur. Jag förmodar att jag inte är den enda här med det intresset, så jag tänke se ifall någon vet ett bra ställe där man kan köpa olika kackerlackor som ligger i Skåne.
Eller om någon har några till salu som inte finns ute i annons.
Jag har även lite simpla frågor.
1. Funkar insektsfoder bra till kackerlackor?
2. Klarar dom rumstemperatur som dubier?
3. Hur ofta brukar ni städa till era husdjurs Kackerlackor?
4. Vilka växter är bra?
5. Kan man ta växter utifrån?
6. Vad använder ni som underlag i terrariet? (Tips)
7. Finns det några bra affärer man kan köpa inredning till terrariet för ett bra pris? (Tips)
Tacksam för svar :)
//Mvh Kenny
Var sjukt länge sedan jag hade men:
1. Ja
2. Jag rekommenderar lite högre typ 25-30 (även dubior).
3. Jag bytte substrat ganska sällan (en gång i halvåret) och plockade ut döda och matrester när jag såg dom. Men beror ju på hur tätbefolkat det är och hur mycket de skitar ner.
4. De käkar allt, kör plastväxter. Men kanske finns något som fungerar.
5. Har svårt att tro att de klarar sig i den temperaturen.
6. Exo terras plantation soil. Vad som helst fungerar typ. Jag blandar med lite bark för mer struktur och kanske lite torv.
7. Är kass på sånt här. Men köp någon akvariepryl i en vanlig djuraffär kanske, eller något.
Tänk på att inte så många sorters terrarium fungerar. Det ska till de flesta vara minst 10 cm vaselin på kanten och ingen ventilation under det eftersom ungarna lätt smiter (om du inte har bara hanar då, men vet dock inte hur det blir med slagsmål mellan dom då). Sedan vill man ju ofta ha plats för lite öppet glas så man kan se in. Så öppning i form av ett lock då.
Detta gäller arterna jag hade: Dödskalle, väsare (har jag kvar nu) och E. javanica.
Lycka till!