Nybörjare: Strumpebandssnok!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Kanelin:
Hej! 

Jag är intresserad av att skaffa strumpebandssnok och försöker givetvis därför leta reda på så mycket fakta jag kan om dem. 

Jag är medlem på thamnophis.com men känner att jag vill ha lite mer information från svenska entusiaster, och gärna information som inte är typ 10 år gammal. :) 
Jag är nybörjare (känner till majsormar ja, de är jättefina men ej intresserad av just dem i nuläget), så några av mina frågor kanske kan tyckas lite dumma men här kommer de: 

1. Då jag huvudsakligen hade tänkt utfodra med fisk så undrar jag hur ni gör. Vilken fisk är er go-to och var får ni tag i den? 

2. När ni ska mata, hur mycket fisk (vi kan ta filé som exempel) ger ni då ungefär till en vuxen orm, samt hur ofta? 

3. Det står på flera ställen att jag kommer behöva ge d-vitaminberikad kalk om jag utfodrar med benfri fisk. Kan ni tipsa om något märke och var man får tag i sådant? Är det någon annan vitamin de behöver? 

4. En terrariumfråga! Jag har tänkt mig att under en tid bygga upp ett riktigt fint terrarium till ormen. Jag har inte råd att köpa och sälja mindre utan det får bli ett stort terrarium från början. Då jag vet att många små ormar hellre vill ha mindre yta undrar jag om en högre plastlåda med såna där ”klicklås” skulle funka tills den blev stor nog? 

5. När det gäller att utfodra med mask, hur gör ni då? Är det bara att gå ut i trädgården och gräva upp några daggmaskar eller hur skaffar ni? 

Hoppas det finns någon eller några vänliga själar här som kan hjälpa mig. :) 
Tack så mycket på förhand!

275
187
peter68:
Någon annan får svara de andra frågorna, men ett terrarium kan aldrig vara för stort. Inredningen är det som spelar roll. Ormar unviker öppna ytor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild