Hjälp med tvångsmatning i Sthlm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

152
227
TowerOfGray:

Hej! Jag gjorde ett misstag och köpte en liten hus snok innan hon kom ordentligt igång med maten. 

Jag har försökt allt för att få henne att äta och vart i kontakt med folk jag köpte henne ifrån och den enda saken som är kvar att göra är att tvångsmata henne för att få igång hennes matlust helt.

Jag har ingen erfarenhet av tvångsmatning och folk jag köpte henne ifrån bor rätt så långt bort. Det är absolut inget problem att åka till dom, men undrar om det finns någon närmare i stockholms området som skulle kunna hjälpa mig istället? 

Hon är rätt så liten 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Förstår jag dig rätt om den aldrig ätit av egen maskin? Inte ens hos uppfödaren?? Jag tänker inte gå in närmare på vad jag tycker om "uppfödare" som ens har djuren till försäljning innan dom äter rejält bra själva!

Om så är fallet, fundera om du verkligen ska ha kvar den individen... Alla ungar i en kull ska inte överleva, vill inte låta hård eller elak :-) men svaga ungar som inte ens äter själva tar jag alltid bort, alltid! Dom blir foder åt andra ormar. 

Jag personligen har aldrig tvångsmatat en orm som det sedan inte är strul med. Inga bra erfarenhet av tvångsmata så små ormar. 

Bara ett tips, nåt att fundera på :-) 

152
227
TowerOfGray:

Den grejen med att inte alla i kullen överlever har jag förstått :(

Men hon har tydligen ätit flera mål hos uppfödaren av det dom har sagt, men dom var inte specifika med om hon åt själv eller om dom hjälpte. Grejen var bara att dagen jag köpte henne så skulle hon matas men höll på att ömsa så hon tog inte bytet. Det var nog också ganska dumt av mig att inte kolla först hur det var med matningen.

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Hur länge har du haft den?

152
227
TowerOfGray:

Westman skrev:
Hur länge har du haft den?

Köpte henne 15;de februari

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Har den ätit flera mål hos uppfödaren och du endast haft den 3 veckor idag får du nog ha lite tålamod :-D 

Trodde den varit utan mat länge av din första formulering, någon enstaka vecka är knappast matvägran för en orm som ätit flera gånger :-) det ska gå många många månader för det, minst! 

Du har provat gjort precis som uppfödaren gjort vid matning? Använt precis samma foder och storlek som uppfödaren?

Många ormar är extremt känsliga för nya miljöer som du säkert redan vet, ge den minst några veckors lugn och ro. 

Hantera den ingenting, ingenting aldrig! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
TowerOfGray skrev:
Den grejen med att inte alla i kullen överlever har jag förstått :(

Men hon har tydligen ätit flera mål hos uppfödaren av det dom har sagt, men dom var inte specifika med om hon åt själv eller om dom hjälpte. Grejen var bara att dagen jag köpte henne så skulle hon matas men höll på att ömsa så hon tog inte bytet. Det var nog också ganska dumt av mig att inte kolla först hur det var med matningen.

Att en orm hoppar över en måltid då och då gör ingenting, många som inte äter vid ömsning ändå..jag erbjuder ens aldrig ormar i ömsning mat. 

Har den tvångsmatats och inte ätit själv är det ingen individ som bör vara till försäljning, såklart. 

152
227
TowerOfGray:

Jonas_ skrev:
Har den ätit flera mål hos uppfödaren och du endast haft den 3 veckor idag får du nog ha lite tålamod :-D 

Trodde den varit utan mat länge av din första formulering, någon enstaka vecka är knappast matvägran för en orm som ätit flera gånger :-) det ska gå många många månader för det, minst! 

Du har provat gjort precis som uppfödaren gjort vid matning? Använt precis samma foder och storlek som uppfödaren?

Många ormar är extremt känsliga för nya miljöer som du säkert redan vet, ge den minst några veckors lugn och ro. 

Hantera den ingenting, ingenting aldrig! 

Jag fick pinkis av uppfödaren så det är samma som hon har ätit innan, sen är hon så pass liten så dom rekommenderade att dela på den som dom gjorde. Uppfödarna gav mig massa tips för att få henne att äta, men när hon vägrat ta byte så föreslog dom att jag skulle komma tillbaka till dom så dom kunde tvångsmata henne som sista utväg. Men jag inser att det vart väldigt dumt och köpa en så ung orm utan att kolla att hon äter ordentligt först. 

Jag har endast hanterat och tagit bilder när jag la över henne från transport burken till hennes egna burk som hon är i nu. Inte hanterat eller tagit i henne sedan dess. Jag lät henne bosätta sig i ca 5 dagar innan jag erbjöd mat, men hon vägrade ta bytet så har försökt att ge henne pinkin med några dagars mellanrum, samt bytt vatten i samband med det. 

275
187
peter68:
TowerOfGray skrev:

Jag fick pinkis av uppfödaren så det är samma som hon har ätit innan, sen är hon så pass liten så dom rekommenderade att dela på den som dom gjorde. Uppfödarna gav mig massa tips för att få henne att äta, men när hon vägrat ta byte så föreslog dom att jag skulle komma tillbaka till dom så dom kunde tvångsmata henne som sista utväg. Men jag inser att det vart väldigt dumt och köpa en så ung orm utan att kolla att hon äter ordentligt först. 

Jag har endast hanterat och tagit bilder när jag la över henne från transport burken till hennes egna burk som hon är i nu. Inte hanterat eller tagit i henne sedan dess. Jag lät henne bosätta sig i ca 5 dagar innan jag erbjöd mat, men hon vägrade ta bytet så har försökt att ge henne pinkin med några dagars mellanrum, samt bytt vatten i samband med det. 

Detta är inte som en stor boa eller pyton som har tagit ett byte som tar flera timmar att svälja, men ormar är som mest sårbara när de äter. Ormen kanske bara känner sig lite otrygg.

Det är svårt att ge råd, men försök att inte stå över ormen. Allt som kommer ovanifrån är ett hot mot en orm. Låt ormen få vittring och börjar röra sig innan du ger den bytet.

Vatten bör bytas dagligen.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Ett tips kan vara att lägga upp en bild på terrariet, så kan andra här hjälpa dej med att säga om det är några bidragande faktorer där som kanske stressar ormen eller så som gör att den inte vill äta.
Även att uppge vad du har för värme osv i terrariet.
Vetenskapliga namnet på ormen kanske också kan hjälpa? =)

Att försöka mata med någon dags mellanrum låter som väldigt ofta för en orm i mina öron. Nu har jag själv ingen orm, utan bara ödla, så jag har kanske fel?
Men av de jag lärt mej ändå, har läst mycket om reptiler och ormar ändå, är att man lätt kan vänta en vecka eller två mellan matningsförsöken i alla fall.

Och som tidigare nämts, hantera inte ormen alls. Täck gärna över delar, om inte hela terrariet med ett skynkt eller något så blir det lättare för dej att vänja sej med sitt nya terrarium utan en massa stressande faktorer som finns utanför terrariet.

Sen är det väll bara att kontakta uppfödaren och fråga hur de gick till väga när de matade ormen?

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild