Beslutsångest - hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Astridterra1:
Hejsan!

Jag har innan haft två Skäggagamer som bägge gick bort i januari. Med dom har jag gjort allt. (Är 14 år och går fortfarande i skolan. Är även mobbad bla pga att jag har reptiler och gillar dem) men iallafall. Jag har pratat med dom varit ute med dom och solat i gräset på sommaren osv.

Men nu till mässan har jag tänkt köpa en ny reptil. Har varit väldigt inne på skäggagam men sedan fick jag syn på crested gecko och blev väldigt kär i de små liven. Men fick sedan lite ångest över min övervägan till att köpa en crested gecko. Och står nu och inte riktigt vet vad jag vill köpa riktigt.

Det enda egentliga som gör att jag inte valt till 100% gecko är att de inte blir jätte stora, absolut inte är bra att ta ut dem (som man kan med skäggagam på sommaren) för att de då dör samt att jag inte vet om den kommer klara sommaren.

Om jag köper gecko kommer den bo på mitt rum där det även bor en uromastyx  (dock avger den inte så mycket värme till resten av rummet) men vad jag kommer ihåg blir det ca 28°c om jag har ner rullgardinen och öppen dörr.
Någon som har liknande problem med temperaturen men vet hur man kan få ner den.?
(Och JA jag vet att jag inte egentligen ska köpa en gecko om det blir så varmt, men vilken annan ödla är bättre? Förutom skäggagam alltså?) Jag vet även att detta är mitt val. Och att jag är töntigt som frågar sånt här i en sådan här grupp. Men snälla hjälp mig istället. . .

Men skäggis är ju också en väldigt fin ödla och ... A aaahhh! !! Jag vet inte. För prisskillnaden med allt bägge behöver ihop blir ändå inte Jätte stor utan skiljer bara med ca 500kr. Så ja,

Skriv jätte gärna vad ni hade gjort, varför och helt enkelt lite tips och tris osv. Jag nu fattar, behöver lite hjälp med beslutet helt enkelt.

//Mvh

5482
4196
Tropfrog:
Ja om du på allvar har 28 grader i rummet så borde du bara titta på ökenlevande djur. Varför inte leopardgecko?

Sen det där med att ta ut djuren. De flesta här skulle avråda dig från det. Det är bättre att jämföra reptiler med akvariefiskar än med katter eller andra keldjur. Reptiler skall vara i sitt terrarium och tittas på inte hanteras eller kelas med.

Skäggagam blir ca 15 år gamla. Eftersom två har avlidit under din vård och du själv är 14 år gammal så tycker jag nog att det kan vara värt att reda ut vad som gick fel ordentligt innan du ger dig på fler av samma art.

Mvh
Magnus

40
43
Kulla:
Jag hade rannsakad mig själv varför mina djur dör som käglor innan jag drar hem nya offer. Släpa djuren fram och tillbaka är i min mening jävligt oschysst även om solljus för skäggagamer är nyttigt men många andra stressfaktorer för dem. Läs på och lär dig innan du köper nästa tycker jag. Om jag måste säga en ödla som är ”vettig” för dig så är det leopardgecko! 

5482
4196
Tropfrog:
Tja, det finns minst två sätt att säga exakt samma sak på. Frågan är vilken av dem som en 14 åring tar till sig bäst på? Förresten.....Åldern spelar ingen roll här. Vem som helst oavsett ålder skulle kunna reagera negativt på det sättet att utrycka sig på. Det finns mer än en i denna tråden som behöver rannsaka sig själv.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild