Täta terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
2
_DamnIt:
Håller på att planera bygge av ett tropiskt terrarie åt en ögonfransgecko. Det blir ganska stort, och ganska högt, så där är mycket att utforska. Det kommer även tillkomma ett vattenfall med en liten damm som kanske får småfiskar. Kommer fyllas med mycket växter, gömställen och klättringsmöjligheter.

Nu till den huvudsakliga frågan - jag kommer bygga allt i 45x45 reglar och obehandlad plywood, vilket innebär att jag inte har något annat val än att måla och täta allt (vilket jag inte har något problem med), men funderingen är vilket färg som blir vettigast? Kollade lite på Biltemas båtlack, den hade dock petroliumbaserat lösningsmedel (nafta), avdunstar detta efter kureringen?
Detta bygge kommer ske i lugn takt, så allt hinner ventileras ordentligt innan nästa steg sker. Planerar inflytt av ödla om ca 6 månader, och då ska växter ha hunnit bo in sig 1-2 månader. 

Har ni tips på andra bra färger att måla med för att göra det vattentätt? Ingenting som är allt för dyrt, då jag är nybliven lärling med familj, så det ekonomiska är verkligen inte på topp, men jag vill inte heller köpa något som riskerar att ta död på ödlan när jag väl lagt ner mängder med timmar på bygget.

Liten sidorfråga också (känns onödigt med ny tråd för detta) - fungerar det att ta gråsuggor från naturen, och odla dom inomhus i en behållare, innan man låter dom flytta in i terrariet? Vill försöka få till en biologiskt aktiv miljö, som är så självgående som möjligt.

Här ser ni bild på terrariet som ska byggas. Framsidan och högersidan kommer bestå av glas, botten, toppen, baksidan och vänstersidan består av plywood. 

5474
4192
Tropfrog:
Svenska gråsuggor klarar sig bra utan övervintring. Frågan är bara hur de funkar i så fuktig miljö. Om du ger dig på det så leta efter arter som uppehåller sig i fuktiga miljöer.

De vita tropiska gråsuggorna är dock en helt annan sak. De gräver ner sig i botten och hjälper till att luckra substratet på samma sätt som maskar gör hos oss. De är så ohyggligt mycket effektivare och riskerar inte att bli uppätna av dina djur. En kultur brukar kosta 40-60 kr. Inget att snåla på enligt mig.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:
Tropfrog skrev:
Svenska gråsuggor klarar sig bra utan övervintring. Frågan är bara hur de funkar i så fuktig miljö. Om du ger dig på det så leta efter arter som uppehåller sig i fuktiga miljöer.

De vita tropiska gråsuggorna är dock en helt annan sak. De gräver ner sig i botten och hjälper till att luckra substratet på samma sätt som maskar gör hos oss. De är så ohyggligt mycket effektivare och riskerar inte att bli uppätna av dina djur. En kultur brukar kosta 40-60 kr. Inget att snåla på enligt mig.

Mvh
Magnus 

Känns verkligen som att det kan va en vettig investering då. Har planer på att ta mig till tropikmässan i Malmö nu i April, så kanske kan få tag på en kultur där? Så kan man låta den växa till sig separat under tiden som man bygger terrariet. 

5474
4192
Tropfrog:
_DamnIt skrev:

Känns verkligen som att det kan va en vettig investering då. Har planer på att ta mig till tropikmässan i Malmö nu i April, så kanske kan få tag på en kultur där? Så kan man låta den växa till sig separat under tiden som man bygger terrariet. 

Det brukar finnas vita gråsuggor där, men de brukar ta slut fort. Pma mig om du vill boka, så är du säker.

Att starta en kultur redan nu är en god idé. Det är bra att köra både gråsuggor och hoppstjärtar i kultur utanför terrariet även framöver. Ympa in lite då och då håller populationen frisk och stark.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:

Tropfrog skrev:

Det brukar finnas vita gråsuggor där, men de brukar ta slut fort. Pma mig om du vill boka, så är du säker.

Att starta en kultur redan nu är en god idé. Det är bra att köra både gråsuggor och hoppstjärtar i kultur utanför terrariet även framöver. Ympa in lite då och då håller populationen frisk och stark.

Mvh
Magnus 

Då jag inte med 100% säkerhet kan säga att jag kan ta mig dit, så känns det dumt att boka. Men tänkte försöka va där när dom öppnar, och då ökar ju oddsen! Annars verkade det som att det gick att köpa på nätet? 

Hoppstjärtar har jag också sett var bra att ha i, så det tänkte jag också försöka få tag på. 

Och som du säger - lika bra att få igång insekterna redan nu, så man har en stark och bra stamm när det väl är dags!

5474
4192
Tropfrog:
Faktum är att varken gråsuggor eller hoppstjärtar är insekter. Men det är väl petitesser:).

Mvh
Besserwisser

33
2
_DamnIt:
Tropfrog skrev:
Faktum är att varken gråsuggor eller hoppstjärtar är insekter. Men det är väl petitesser:).

Mvh
Besserwisser

Var dag lär man sig något nytt! Men ska du va en besserwisser, så får du ju berätta vad dom faktiskt är. ;)

5474
4192
Tropfrog:
Med nöje :).

Gråsuggor är kräftdjur och hoppstjärtar är en egen grupp som heter Collembola.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild