Håller på att planera bygge av ett tropiskt terrarie åt en ögonfransgecko. Det blir ganska stort, och ganska högt, så där är mycket att utforska. Det kommer även tillkomma ett vattenfall med en liten damm som
kanske får småfiskar. Kommer fyllas med mycket växter, gömställen och klättringsmöjligheter.
Nu till den huvudsakliga frågan - jag kommer bygga allt i 45x45 reglar och obehandlad plywood, vilket innebär att jag inte har något annat val än att måla och täta allt (vilket jag inte har något problem med), men funderingen är vilket färg som blir vettigast? Kollade lite på Biltemas båtlack, den hade dock petroliumbaserat lösningsmedel (nafta), avdunstar detta efter kureringen?
Detta bygge kommer ske i lugn takt, så allt hinner ventileras ordentligt innan nästa steg sker. Planerar inflytt av ödla om ca 6 månader, och då ska växter ha hunnit bo in sig 1-2 månader.
Har ni tips på andra bra färger att måla med för att göra det vattentätt? Ingenting som är allt för dyrt, då jag är nybliven lärling med familj, så det ekonomiska är verkligen inte på topp, men jag vill inte heller köpa något som riskerar att ta död på ödlan när jag väl lagt ner mängder med timmar på bygget.
Liten sidorfråga också (känns onödigt med ny tråd för detta) - fungerar det att ta gråsuggor från naturen, och odla dom inomhus i en behållare, innan man låter dom flytta in i terrariet? Vill försöka få till en biologiskt aktiv miljö, som är så självgående som möjligt.
Här ser ni bild på terrariet som ska byggas. Framsidan och högersidan kommer bestå av glas, botten, toppen, baksidan och vänstersidan består av plywood.