EmanuelKarl skrev:
Är det något jag missar? Nämn en pilgift som vill ha mindre än 90% luftfuktighet och klarar av att det torkar ut (typ 50%) ibland.
Angående microklimat tror jag att det inte går att ha ett microklimat i ett såpass litet terrarium och fuktigheten skulle bara smita.
Jag är ej strikt emot blandning av arter o man vet vad man gör men just denna kombon när djuren kommer från två helt olika klimat så är jag mycket skeptisk.
Tror dock kanske på pilgift och husgecko/junfrugecko OM man gör research och ser till att grodorna inte är för stora.
Nu pratar du om en grupp av djur som består av tusentals arter. Och därutöver mängder av lokaliteter. Och spridda över en halv kontinent. Då inser du nog att alla absolut inte har samma behov.
Dendrobates leucomelas banded kräver en torrare säsong för att komma i lekform. Frågan är om ögonfransgecko tål säsonger med högra luftfuktighet? Googlar man på new calledonia humidity så får man träffar som säger 75-85. Det stämmer rätt bra med de flesta ställen där pilgiftsgrodor lever naturligt. Grodorna letar upp de platser de trivs bäst på.
Dendrobates tinctorius azureus kommer ifrån ett savannområde som heter sipalwini. Där håller den till i öar av skog där den letar fuktiga platser att uppehålla sig på. Ofta i ihåliga stubbar och under fallna träd. Precis på samma sätt går det att skapa mikroklimat i terrarium. 90*45*90 är inte ett litet terrarium i min värld. Bara kronan på en helt vanlig bromelia erbjuder ett bra mikroklimat för de mindre arterna.
Dendrobates auratus har introducerats på Hawaii och är livskraftig där. Klimatet är mycket likt det på nya calledonien.
Nu finns det säkert massor av fler arter som både klarar och trivs i torrare habitat. Men jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
Nu sa jag bara att det rent teoretiskt är möjligt. Jag skulle aldrig själv blanda dem och skulle heller aldrig rekommendera någon annan att göra det.
Att blanda arter kräver mycket erfarenhet av arterna. Det finns bara en anledning att blanda, men massor av anledningar att inte blanda. Min största oro i detta fallet är risken att introducera "novel pathogens. Då de aldrig skulle träffa på varandra i naturen är det svårt att sia om vilka patogener som skulle kunna hybridisera i en sådan blandning.
Mvh
Magnus