Smaragdboa/grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Robertb91:
Hej! 

Jag har aldrig sett en smaragdboa/ grön trädpyton i "handeln" så att säga om jag får uttrycka mig så. Dem hör väl inte till dem vanliga arterna, men går det att få tag i dessa i Sverige? Hur går man till väga i så fall?

Eller går man till den lokale zoo affären och beställer? Känns inte riktigt så enkelt. 

MVh Robert 

40
43
Kulla:
Dom flesta som avlar dessa håller dessa för att se hur färgerna kommer arta sig eller delar med andra uppfödare för att dra igång ett eventuellt avlingsprojekt bland diverse lokaliteter. 

Lokala djuraffären kommer bokstavligen talat råna dig om dom ens tar hem en! 

Har någon annan något annat att säga är jag inte främmande för det då jag inte handlat med dessa djur själv. Men något förslag iallafall varför det inte kryllar av dem på marknaden. 

Mestadels kontakter det hänger på antar jag. 

Mvh 

83
68
LennieN:
Smaragdboa är mer sällsynt att hitta än GTP i Zoo-butiker eller på mässor, iaf vad jag har upplevt. MEN, om du ska köpa en av en Zoo-handlare eller på en mässa, så var väldigt uppmärksam på vad det är du köper, oftast så får du farmade eller vildfångade exemplar från dessa ställen, då dom oftast importeras av 3e part från indonesien eller sydamerika.

Men det finns undantag, då en del zoo-handlare köper från svenska eller utländska uppfödare. Att gå på "lägsta pris" är det sämsta man kan göra när man ska köpa ett djur, då du får vad du betalar för.

Oftast så är det oserösa säljare som "rear" ut djur till lägsta pris för att bli av med dom. Köper du från en bra uppfödare, så får du en orm med bra hälsa, inga parasiter eller andra problem, samt support. Det får du oftast inte av nån oseriös "lägsta priset" säljare på mässor eller zoo-handlare som importerat djuret.

En bra uppfödare har dessutom historiken bakom djuret på föräldrarna och har du tur även större delen utav släktträdet.

Både smaragdboa och GTP finns till försäljning då och då i Sverige, både här i köp & sälj, samt på div. mässor och i zoo-butiker.
Men som sagt, ställ mycket frågor till säljaren om historiken på djuret, be om uppgifter på föräldrarna, bilder på dom m.m.
för att vara säker på att du inte blir blåst på ett djur som du sen får en massa problem med. Att gå efter lägsta pris, är samma sak som att
be om att göra dyra veterinärbesök efter köpet om djuret ens överlever pga. dålig hälsa för att säljaren vill bli av med det så fort som möjligt.

Bara ett tips! Hoppas du hittar det du söker.

2
0
Robertb91:
Tack för dem eminenta svaren.:) //Robert
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild