Lagligt att skicka djur med posten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
4
gruskalle:
läste en artikel nyss från expressen från 2010 om nån som skickade kackerlackor och spindlar med posten, dom hävdar att man inte får skicka några djur alls med posten men jag har fattat det som att man inte får skicka ryggradsdjur men ryggradslösa går bra, så får man skicka tex skorpioner med posten?

143
154
TerraBygg:
gruskalle skrev:
läste en artikel nyss från expressen från 2010 om nån som skickade kackerlackor och spindlar med posten, dom hävdar att man inte får skicka några djur alls med posten men jag har fattat det som att man inte får skicka ryggradsdjur men ryggradslösa går bra, så får man skicka tex skorpioner med posten?

Har funnits ett antal trådar om detta tidigare men kort o gott som jag har fattat det:

Det finns ingen lag i sverige om att skicka levande djur så rent lagligt går det men... Posten tillåter inte det (med vissa undantag, typ bidrottningar och liknande).

Medlem i SkHF
38
44
Lilja:
Kort svar: Nej. Från posten sida:

Längre svar: Jobbade på posten innan och folk skickade djur, framförallt insekter men även 1 orm (vad jag vet med säkerhet då detta paket gick sönder i sorteringsmaskin). Det hände att paket med syrsor gick sönder och de satt och spelade en tid efteråt. För allas trevnad, skicka helst inte djur.

5390
4130
Tropfrog:
Såhär står det på cricketexpress som säljer massor av kackerlackor och syrsor:

"Vi har ett avtal med posten där vi använder oss av företagspaket 1600. Leverans dagen efter innan kl1700 med några få undantag. Det finns även möjlighet till hempaket. I det fallet levereras paket mellan kl. 17-21 efter avisering Utskick måndagar, tisdagar samt onsdagar"

www.cricketexpress.se/kundservice.html

Så både lagligt och godkänt av posten. Åtminstone om man har avtal. Bäst är väl att ringa och prata med någon på posten? Då får man en heltäckande bild.

Mvh
Magnus 

105
33
Fuffesnuff:
gruskalle skrev:

Man får faktiskt skicka djur med posten så lite inte på det tidningar säger. Fast det gäller bara insekter, krabbor, levandemygglarver och lite liknande. Sen är det väl bra att kolla upp med den som skickar det men man får göra det iaf med postnord. Även finns det en del som skickar bland annat amfibier med posten även om man inte borde göra det just för att paketen kanske inte hanteras så väl och pågrund av temperaturen.

18
21
Anmo:
Inte jättesvårt att ta reda på vad som får och inte får skickas! Man FÅR INTE skicka djur, inte ens insekter, hur som helst. Finns vissa undantag men det kan ju alla som är intresserade själva gå in på Postnords hemsida och läsa om. Tar ca 1 minut att hitta rätt information :)
Finns ju tom en bild postad i tråden där det står klart och tydligt så varför ge ut mer felaktig information?! 

5390
4130
Tropfrog:
Anmo skrev:
Inte jättesvårt att ta reda på vad som får och inte får skickas! Man FÅR INTE skicka djur, inte ens insekter, hur som helst. Finns vissa undantag men det kan ju alla som är intresserade själva gå in på Postnords hemsida och läsa om. Tar ca 1 minut att hitta rätt information :)
Finns ju tom en bild postad i tråden där det står klart och tydligt så varför ge ut mer felaktig information?! 

Jo, det finns en bild inklistrad. Samtidigt så vet vi att det finns företag som byggt upp hela sin verksamhet på att skicka djur som inte ingår i de undantagen som finns med hjälp av postnord. Så det låter sig göras med posten, åtminstonde om man har ett avtal.

Dessutom gäller frågan om det är lagligt, inte vad posten säger. Så länge det är lagligt så finns det många andra företag som kan tillhandahålla tjänsten. Min tolkning är att det är fullt lagligt att skicka insekter.

MVH
Magnus

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Det finns ett tillstånd som möjliggör transport med PostNord, dock är det jäkligt svårt att få ta i rätt person på PostNord då de flesta inte känner till att det finns ett sådant tillstånd.

Med tillståndet medföljer det vissa förpliktelser.

Att många säger att de har ett avtal betyder inte att de faktiskt har det.

/Fredrik fd. HäljesZoo

5390
4130
Tropfrog:
McPede skrev:
Det finns ett tillstånd som möjliggör transport med PostNord, dock är det jäkligt svårt att få ta i rätt person på PostNord då de flesta inte känner till att det finns ett sådant tillstånd.

Med tillståndet medföljer det vissa förpliktelser.

Att många säger att de har ett avtal betyder inte att de faktiskt har det.

/Fredrik fd. HäljesZoo

Jag antar att du inte skriver det för att smutskasta cricketexpress som nämns i denna tråden? Det skulle lätt kunna tolkas så.

MVH
Magnus

18
21
Anmo:
Tropfrog skrev:

Jo, det finns en bild inklistrad. Samtidigt så vet vi att det finns företag som byggt upp hela sin verksamhet på att skicka djur som inte ingår i de undantagen som finns med hjälp av postnord. Så det låter sig göras med posten, åtminstonde om man har ett avtal.

Dessutom gäller frågan om det är lagligt, inte vad posten säger. Så länge det är lagligt så finns det många andra företag som kan tillhandahålla tjänsten. Min tolkning är att det är fullt lagligt att skicka insekter.

MVH
Magnus

Sant, olagligt är det väl inte bara otillåtet enligt Postnords regler om man väljer att skicka via dem. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild