davidd95 skrev:
Ok Tack för tipsen. Är inte morelia spilota rätt så bitska? eller det kanske bara är när de är unga, eller så är det jag har hört bara bullshit.
Boa constrictor har jag faktiskt spanat in tidigare. Inte så att jag har tänkt att köpa en utan beundrat dem framför datorskärmen. Men vet du hur mycket en boa constrictor väger?, för de är ju rätt så tjocka har jag sett. Såg annars att det finns dvärg B C.
Det jag menade med runt 2 meter i mitt första inlägg är så den kan klättra på en om den vill. Skulle nog inte bli nöjd om jag skulle köpa en liten orm som man enbart kan bära i handen.
Jag gillar tama anacondor, tigerpyton och boa constrictor av vad jag har sett på internet. Den uppfattningen jag har fått iallafall är att de är rätt lugna med en om man har spenderat rutinmässiga tider med dem dagligen sedan de var små. Med det vet jag inte med säkerthet.
Men såna ormar kommer jag nog aldrig köpa trotts jag beundrar väldigt mycket.
Men boa constrictor är nog lite för tung för mig skulle jag tro. Jag har en muskulärsjukdom så det kan kanske bli lite svårt. Men jag ska kolla upp den där dvärg boa constrictor iallafall.
YouTube är en bra källa till information. Men man ska vara försiktig med de amerikanska uppfödarna, även privatpersoner som håller ormar. Ormar som hålls i en för liten låda, typ rack, men även terrarium, kommer att vara stressade. En hund som är framavlad för att arbeta och inte får utlopp för detta kan rikta sin frustration mot människor och andra hundar. Och då ska man ta i beaktande att instinkterna i en orm är mycket starkare.
Denna video dök upp i mina rekommendationer:
www.youtube.com/watch?v=fZoz-Mm8_fsOrmen i fråga är 2,5m. Boa är en extremt stark orm. Har för mig att en 2m lång boa dödade en kvinna i England. Min gissning är att hon hade ormen runt halsen och något hände. Det ska inte mycket till för att strypa blodtillförseln till hjärnan. Föreställ dig en blodtrycksmätare runt halsen. 10-15 sekunder senare har man tappat medvetandet. Detta bör ses som en olycka, typ som att snubbla och trilla ner för en trappa. Tumregeln är att inte låta stora ormar krypa runt halsen.
Där är betydande skillnad på 2 och 2,5m. 25% längre, men kanske 50% mer i massa. Vi pratar kanske upp till 10kg respektive 15. Detta är honor. Hanar väger kanske hälften så mycket om de är samma längd, och det är sällsynt med hanar längre än 2m.
Beroende på underart/lokalitet, så kan en fullvuxen boa väga allt från ett kilo (hane) upp till 45kg. Det senare är exceptionellt. Typ boaormarnas Shaquille O'Neil (2,16m, 147kg).
Man behöver inte hantera en boa dagligen för att de ska bli lugna. Det finns alltid undantag, men de ger i regel många varningar innan de biter.