Aithusia skrev:
Okej! Tänker mest att det blir lite jobbigt med storleken på en kungsboa haha... Eftersom dem blir rätt rejäla xD
Så jag kommer ej se mycket av en kp då alltså? För min del spelar det ingen större roll om den rör sig jättemycket men vill helst kunna se den under dagen haha! Yes, matproblemen har jag läst om, gjorde mig lite orolig men om det är vanligt så kanske det inte är något att hetsa upp sig över haha?
Ska kika på rutpyton, tack för förslag! :)
Haha, ja det är ju så himla många val... Det är det som gör det svårt haha XD
Haha ja är det en liten orm man tänker sig är antagligen kunhsboa ett dåligt val :-) vill man däremot ha en något större kramorm är kungsboa en enkel orm i min mening. Angående storlek på kungsboa varierar det kraftigt beroende på många faktorer, lokalitet/underart, kön, ålder, matning, gener osv osv :-) men en kramorm bör växa relativt långsamt så det tar ju många år innan en juvenil är tre meter lång . Tror kungsboa ligger mellan 150 till +400cm beroende vad man har.
Nej dagtid kommer du inte se din kungspyton, dom lever naturligt i hålor under marken dygnets ljusa timmar :-) iofs är väldigt många boa och pytonormar aktiva under gryning, skymningen och natten .
Jag menade mer att om ens första orm är knepig med maten och vägrar äta under långa perioder, och man inte har erfarenhet av ormar, kan det bli lätt att bli orolig i onödan :-) ormar är så olik alla andra husdjur så många försöker gärna alldeles för mycket och det kan i värsta fall göra saken ännu värre :-) men sålänge man läser på och är medveten om artens specifika beteende är det ju ingen fara.
Ormar är skapade att klara oerhört långa perioder utan mat, det är en anledning till att dom är unika och sjukt intressanta djur!
Det finns en hel del bra och lärorika skötselråd här på sidan, kanske hittar du något där som hjälper dig att hitta en art du vill satsa på. Lycka till med allt.
Jag har ett skötselråd om irian jaya rutpytons på sidan. En mindre pytonorm som sällan nekar en måltid och i min mening ett jättebra format på dom, mina vuxna äldre djur är alla under 160cm! Jättebra temperament på både juveniler och vuxna individer. Mina ligger ofta framme även under dagen, på en gren eller ihoprullade på en sten eller liknande.