Kläckning snokägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:

Jag har en Jæger FB 80 äggkläckare. Rymlig, fantastiskt bra för torrkläckning, men … helt jä _ la värdelös för våtkläckning. Jag försökte kläcka med våtprincipen första året, men det gick dåligt och därefter har jag enbart kläckt i den torrt med plastfolie över äggboxarna istället.

Man måste nämligen upp i närmare 32° C för att uppnå tillräckligt hög luftfuktighet för våtkläckning, men inga snokägg som jag har kläckt fram ska ha över 29° C och då torkar kläcksubstratet ut i den här kläckaren.

Så, du som har sneglat på en Jæger FB 80, ställ in dig på att kläcka torrt, dvs att ha fukten i ägglådans substrat med plastfolie över och torrt i själva kläckaren, för att ha öppna ägglådor med vattnet i botten på kläckaren funkar inte. Jag är rätt säker på att orsaken till problemet ligger i placeringen av värmeelementet i kläckaren, som sitter i locket istället för i bottnen som hade varit det mest vettiga.

508
304
Jonas77:

Jag har aldrig förstått varför man skiljer kläckartyperna åt. Jag har bara kört "torrkläckare", och har man en ägglåda med bara några nålstick till ventilation så har du ju 100% luftfukt under temperaturen du nämner. Jag har som sagt aldrig förstått problemet eller vitsen med våtkläckare.

953
1840
peter54:

Jag har kläckt i båda typerna genom åren och min erfarenhet är att i våtkläckare har man oftare 100% kläckutfall än vad man har i torrkläckare. Jag tror (men har inga andra belägg) att det beror på att själva luften innehåller adekvat fuktighet istället för som i torrkläckaren, att det är substratet som upprätthåller fuktigheten.Sedan är det lättare att hålla koll på äggen i en våtkläckare eftersom de ligger helt och hållet öppet, så att säga uppepå sanden eller vad man nu har lagt dem på.

På senare år, egentligen sedan jag slutade med Vermiculite och började kläcka i sphagnum, har jag enbart kläckt torrt. Äggen i boxen med sphagnum som helt täcker äggen och sedan Gladpack över, fäst med gummisnodd runt boxen. I den kläckprincipen har jag bara fått 100% utfall två eller tre gånger av kanske 15-20 kullar. Det kan ha berott på 100 andra faktorer, men min känsla är att det finns någon form av koppling.

Man måste alltid väga boxen i torrkläckare så att man kan hålla koll på eventuell vätskeförlust, för trots att det heter att Gladpack släpper in syre men inte ut fukt, så har vikten nästan alltid minskat efter sisådär halva eler 2/3 inkubationstid.

Jag inser förstås arr de flesta redan kläcker i torrvarianten, men jag tycker att en såpass dyr kläckare som Jæger FB 80, som dessutom är avsedd för båda principerna, borde fungera bättre när det gäller våtkläckning. Det skulle vara enkelt att åtgärda genom att flytta elementet till bottnen istället för locket.

953
1840
peter54:

Idag la min hondohona äntligen sina ägg, det blev sex stycken stora, drygt 50 gram per styck. Hon har varit rastlös i tre veckor och för fem dagar sedan la hon ur sig ett slug.

Nu ska jag kläcka dem med båda principerna på en gång, våtinställning på maskinen, men torrprincip på äggboxen.

953
1840
peter54:

Uppdat: Hondurasmjölksnokens ägg har börjat kläcka idag, exakt efter beräkning. Tre ägg är slitsade, två ungar ute, en av dem syns i nedre högra bildkanten. Det vänstra ägget som är slitsat är ungen ännu kvar i.

181
110
Stina:

Hejja grattis! tack för bra info jag fick av dig i telefonen ang min Durangosnok :-)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Vad kul :) Ser riktigt fina ut.

953
1840
peter54:

Alla ungarna ute, fem dagar mellan nr 1 och nr 5, det sjätte ägget var det bara en klump i, utvecklingen hade stoppat någonstans efter 3-4 veckor skulle jag gissa. Det var i alla fall innan det blir något ormlikt. Alla har ömsat fint och blivit matade.

Detta är den först kläckta ungen, fotad idag. Det är förhållandevis stora ungar, runt 30-35 cm långa, men det var riktigt stora ägg också.

1685
794
fluffis:

Härligt färgglad! :) Kul att det gick i det närmaste bra.

61
38
skialp:

Riktigt cool färg. Grattis!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild