irriterade ögon Vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
AAron24:
Min 5 månader gamla vattenagam har fått en irritation på ena ögat. Ögonlocket är rött och lite irriterat dock utan svullnad eller var. Jag har bytt ut kokosfibret i botten till forest floor. Vad mer kan jag göra, tar emot alla tips och förslag! 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Många med pälsdjur, hundvalpar och liknande, brukar besöka veterinären när djurens ögon inte mår bra :-) så det är ett alternativ om man har sjuka husdjur. 

Men är omöjligt att svara dig då vi inte har en aning om hur det ser ut, en eller flera bra bilder kan definitivt hjälpa! 

Sen behöver du ge mycket mer information om hur ödlan bor, dina rutiner osv osv.. Utrustningen i terrariet? Med den lilla infon du ger blir det som sagt svårt eller omöjligt att hjälpa dig med andra tips och råd :-) blir mer gissningar. Miljön till reptiler brukar kunna vara boven när dom har skador av olika slag, min gissning :-) 

3
0
AAron24:
Jag hade kokosfiber som underlag i terrariet tidigare , vilket jag tror är boven i dramat. Jag har nu bytt underlag till forestfloor från zoomed och mossa från samma märke. jag har jämn hög fuktighet och temperaturen är perfekt, byter vatten flertalet gånger per dag....veterinären är självklart ett alternativ men tänkte först se om det finns något jag kan göra för att hjälpa.

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
AAron24 skrev:
Jag hade kokosfiber som underlag i terrariet tidigare , vilket jag tror är boven i dramat. Jag har nu bytt underlag till forestfloor från zoomed och mossa från samma märke. jag har jämn hög fuktighet och temperaturen är perfekt, byter vatten flertalet gånger per dag....veterinären är självklart ett alternativ men tänkte först se om det finns något jag kan göra för att hjälpa.

Oj det där såg spontant inte bra ut, alls.. Tycker du bör åtminstone kontakta en kunnig veterinär för rådgivning iaf. Agamen är väldigt ung så miljön i sig borde inte hunnit utveckla det där med ögat. 

Kan den ens öppna det där ögat? Äter den fortfarande bra och är den aktiv på dagarna som arten brukar vara? 

Jag personligen hade stoppat in mycket mer klättermöjligheter, vattenagamer kräver relativt stora utrymmen sett till storleken på ödlan men det vet du säkert redan :-) 

Ett tips för att enklare hålla uppe luftfuktighet i ett exo-terra terrarium med öppen topp, täck för minst halva nättaket. Stoppa in mycket levande gröna växter, ödlan dricker även från bladen och rutorna när du fuktar :-) sen ös på med rejält mycket mer bottensubstrat, gärna 10-15cm, du kan köpa torv billigt på exempelvis granngården eller liknande. Sen stoppa in en stor badbalja åt ödlan, den hjälper också till med luftfuktighet. 

Vad använder du för belysning? I form av värme och framförallt Uv och alla viktiga strålar för dagaktiva ödlor :-)

Finns ett skötselråd om arten här på sidan, om du inte redan läst igenom det flera gånger så här är länken nedan. 
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_cocincinus

3
0
AAron24:
Växter är beställda och påväg, större bad är oxå pågång! Tack för tips! Ska tejpa halva takgallret och ringa veterinär imorgon.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild