Värme till kungspyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
4
Zitrus87:

( Ja jag har läst skötselråden på många sidor)

Har köpt min första KP för en vecka sedan. 

Han är 2,5 år och ser välmående ut. 

Fick då med terrariet han bott i, vilket jag tycker är bristfälligt, kablar som gick in via dörren och kablar tejpade med eltjep på insidan, ventilation som var övertjepad och växter som var fastskruvade och dithäftade på ett sätt så ormen kunnat skada sig på.

Jag har nu åtgärdat allt detta.

Värmemattan låg bara dit lagd under substratet, så jag la frigolit över värmemattan och satte fast den.

Har även monterat dit en värmelampa också.

DETTA ÄR TILLFÄLLIGT DÅ JAG HÅLLER PÅ ATT BYGGA ETT NYTT TERRARIUM 

Men min fråga är :

Han hade 24 grader på marknivå (mätt i substratet) . Han skall tydligen haft denna temperatur hela tiden enligt förra ägaren.

Nu ligger temperaturen på 28 grader i substratet + att jag har värmelampa och i "luften " är det ca 31. 
Då jag tyckte att de verkade lågt.

Tror ni att detta kommer bli för "varmt" när han är är van vid 24 C? 

275
187
peter68:
Det är bra att du gör dig av med tejpen. Tejp och ormar är ingen bra kombination.

Ormen är säkert inte van vid 24 grader. Den har stått ut med det. Kör så som det rekommenderas i skötselråden här. Den kommer att må mycket bättre. Där kan bli en temperaturchock om man placerar en nerkyld orm i ett terrarium med hög värme. 24 grader är för kallt, men inte nerkylt.

Och om det verkligen är värmelampa och inte element så måste den släckas på nätterna.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Att hålla tropiska ormar på en konstant temperatur av endast 24 grader måste skapa en sjuk orm med tiden :-) jag har temperatur-zoner som ligger över eller åtminstone runt 30-31 grader åt alla pytonormar, dom behöver det för att kunna smälta maten riktigt, bla. 

Att skapa flera olika zoner i terrariet är bland det viktigaste med en orms terrarium, växelvarma djur behöver det för att må bra över tid. 

Jag tycker även dina 28 grader som varmaste punkt lät väldigt lite :-) ormen du har härstammar från Afrika, inte Europa :-) 
Det är viktigt att ormen har en grotta eller liknande som håller nära 30-32 grader, uppe i luften får ormen svårt att ligga om du förstår mig :-) 

Det kommer inte bli för varmt för den afrikanska pytonormen, sålänge den har både lägre och högre temperaturer att växla mellan. 

Lycka till .

11
4
Zitrus87:
peter68 skrev:
Det är bra att du gör dig av med tejpen. Tejp och ormar är ingen bra kombination.

Ormen är säkert inte van vid 24 grader. Den har stått ut med det. Kör så som det rekommenderas i skötselråden här. Den kommer att må mycket bättre. Där kan bli en temperaturchock om man placerar en nerkyld orm i ett terrarium med hög värme. 24 grader är för kallt, men inte nerkylt.

Och om det verkligen är värmelampa och inte element så måste den släckas på nätterna.

Jag har en infraröd värmelampan, av informationen jag fått på reptil affären skall denna gå att ha tänd 24/7 då de inte stör deras dygnsrytm?

Vet du om det stämmer eller ej?

11
4
Zitrus87:
Jonas_ skrev:
Att hålla tropiska ormar på en konstant temperatur av endast 24 grader måste skapa en sjuk orm med tiden :-) jag har temperatur-zoner som ligger över eller åtminstone runt 30-31 grader åt alla pytonormar, dom behöver det för att kunna smälta maten riktigt, bla. 

Att skapa flera olika zoner i terrariet är bland det viktigaste med en orms terrarium, växelvarma djur behöver det för att må bra över tid. 

Jag tycker även dina 28 grader som varmaste punkt lät väldigt lite :-) ormen du har härstammar från Afrika, inte Europa :-) 
Det är viktigt att ormen har en grotta eller liknande som håller nära 30-32 grader, uppe i luften får ormen svårt att ligga om du förstår mig :-) 

Det kommer inte bli för varmt för den afrikanska pytonormen, sålänge den har både lägre och högre temperaturer att växla mellan. 

Lycka till .

Tack så jättemycket för svaret! 

Jag skall se till att få de varmare absolut!

Ja jag håller med, i luften ligger inga marklevande ormar! :)
Är nog bara av vana jag skriver de då jag har en Trädgårdsboa som jag mäter värme uppåt också. 

Jag ska definitivt se till att höja värmen på varma sidan, var bara orolig att med ny miljö och värmeskillnad att de skulle kunna stressa honom. 

Men och andra sidan så blir de mer hans naturliga miljö och bör trivas bättre. 

Men jag är väl hönsmamma gissar jag! 

275
187
peter68:
Zitrus87 skrev:

Jag har en infraröd värmelampan, av informationen jag fått på reptil affären skall denna gå att ha tänd 24/7 då de inte stör deras dygnsrytm?

Vet du om det stämmer eller ej?

Jag antar att du menar ett keramiskt element, typ detta. www.komodoproducts.com/products/heating/ceramic-heat-emitter-black.html

De ger ifrån sig IR-ljus och är perfekta. Har själv använt sådan. De blir väldigt varma, så jag antar att du har något sånt här www.komodoproducts.com/products/lighting/light-heat-guard.html

Det kanske bara är jag, men jag associerar lampa med ljus.

Vad jag menar med hur ormen har haft det är att det är historia. Vi kan inte ändra det. Men det betyder heller inte att ormen säkert har tagit långsiktig skada av det. Det viktiga nu är ormens fortsatta livskvalitet.

Denna boa är mer än 20 år gammal och har levt i ett klassrum utan extra värme: www.youtube.com/watch?v=PFtSi9OQe_I&t

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
peter68 skrev:

Denna boa är mer än 20 år gammal och har levt i ett klassrum utan extra värme: www.youtube.com/watch?v=PFtSi9OQe_I&t

I ett svenskt klassrum hade den dragit på sig förkylning osv :-) dom nämner inte vilken delstat det är men antagligen annat klimat än i vårat land, gissningsvis :-) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Zitrus87 skrev:

Tack så jättemycket för svaret! 

Jag skall se till att få de varmare absolut!

Ja jag håller med, i luften ligger inga marklevande ormar! :)
Är nog bara av vana jag skriver de då jag har en Trädgårdsboa som jag mäter värme uppåt också. 

Jag ska definitivt se till att höja värmen på varma sidan, var bara orolig att med ny miljö och värmeskillnad att de skulle kunna stressa honom. 

Men och andra sidan så blir de mer hans naturliga miljö och bör trivas bättre. 

Men jag är väl hönsmamma gissar jag! 

Det är sunt att vara lite orolig i början, det visar att du vill djurets bättre tycker jag :-) ge den värme, lugn och ro så kommer säkert bytet av miljön och omgivningen gå kanon. 

275
187
peter68:
Jonas_ skrev:

I ett svenskt klassrum hade den dragit på sig förkylning osv :-) dom nämner inte vilken delstat det är men antagligen annat klimat än i vårat land, gissningsvis :-) 

Det är högst troligt. Jag försöker på intet sätt säga att dessa saker är bra. Men 24 grader är förmodligen inte värre än vad denna boa har levt igenom. I båda fallen är det historia. Den nya ägare, i båda fallen, försöker nu göra sitt bästa för att ormen har det bra framöver.

Och jag måste lära mig att värmelampa betyder värmeelement.

11
4
Zitrus87:
Tusen tack för alla svar och hjälp, nu ligger marktempen på 32C.

Så nu känner jag mig mer lugn och nöjd och han ligger och väldigt gärna på den sidan nu verkar det som :)

Så de känns väldigt positivt! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild