SgtDeepshit skrev:
Vet att detta ämne har många omständigheter, men jag tänkte mest köra på mitt eget scenario och se om de få hjärnceller man har kvar blir något smartare.
Jag kör på både orchidebark, coconut husk, lite sand samt exo terras plantation soil i mina terrarier, och både djuren och växterna verkar älska det.
Man läser lite här och var angående ormar att man ska byta bottensubstrat minst var 8:e vecka, och ibland mer om ormen t.ex bajsar mycket.
Grejen är den att jag har både en väldigt matglad hoppstjärtskultur i substratet som äter död biologisk materia, och sedan har jag också riktiga växter i terrariet som livnär sig på nitriter, nitrater samt andra ämnen från djurs spillning.
Någon som vet ungefär hur ofta man kan behöva byta substrat då? Om vi utgår från att man hade gjort det en gång varannann månad annars om man inte hade hoppstjärtar eller levande växter.
Har ju svårt att tro att de som har levande mossterrarium för pilgiftsgrodor etc river upp den vackra mossan och byter särskilt ofta....
Jag har tidigare bara kört naturell torv och barkflis/barkmull och det har hållt sig relativt fräscht i ungefär 3 månader så länge jag är duktig på att plocka bort ormarnas bajs och urea när jag ser det. När det börjar lukta annat än jord/skog så byter jag. Vid det laget brukar substratet vara extremt torrt och dammigt, trots dagliga duschar. Men ett bioaktivt terrarium är ju en helt annan best. Därför så många verkar ggå över till det nu :)
Så länge växter, hoppstjärtar och eventuellt gråsuggor mår bra så tror jag personligen att du inte behöver byta substrat på väldigt lång tid, om det är 1 gång om året eller var tredje år har jag ingen aning om dock.
Har du en stor fet orm som gärna skiter likt en rottweiler så bör du å andra sidan plocka bort bajs och urea titt som tätt tror jag. Jag har svårt att tro att gråsuggor och hoppstjärtar klarar av att ta hand om så mycket skit till 100%