Lite orolig förstagångs ägare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Syndine:

Har i sommras köpt en Ögonfransgecko som är idag ca 9 månader gammal. Mitt orostäcken är delas att jag undrar om hen växer lite långsamt (väger 7-8 gram i månad 9) och nu framförallt då hen inte har ättit på ca 10 dagar.
Jag har hen i ett exoterra terrarie a 45x45x60 duschar terrariet två ggr om dagen, morgon och strax efter att lampan släcker vid 19 tiden, håller då mellan 55-70% luftfuktighet  samt brukar ligga mellan 16-22 grader i terrariet beroende på kyla ute under natten. lägger in ny mat dagligen, vanligen Pangeas "With Insects" smak då det är den hen ätit mest av tidigare, men har även provat vattenmelon och aprikos/banan för att se vilken hen äter mest utav. Har aldrig lyckats få hen att äta insekter, jag har Dubia Nympher hemma som jag försökt med med lite jämna mellanrum. Då Terrariet är självgående (levande växter med hoppstjärtar och dvärg gråsuggor) ser jag inte direkt om hen gör avföring ordentligt.

min fråga är, är det bara normalt att ögonfransar har perioder dem inte äter? växer hen långsamt, samt skulle det vara värt att då hen ännu är så liten att göra iordning ett mindre temporärt utrymme med lite papper istället för substrat tills hen växer på sig lite innan jag reintroducerar hen för terrariet? 

Tack på förhand för svar :)

42
14
Terty55:
Jag är inte expert på ögonfransar, men låter inte temperaturen lite låg?

5482
4196
Tropfrog:
Lägsta upmätta temperaturen i nya calledonien under vintern är 17 grader. Så nog är 16 lite väl lågt. Borde vara bättre att säkra minst 18 grader. Men skaldligt, nja det vet jag inte, borde inte vara det.

Däremot så är alla reptiler växelvarma. Det innebär att ämnesomsättningen drivs av värme (och aktivitet). När temperaturen går ner så går också matbehovet ner. Så just nu är den period då din ödla äter som allra minst.

Om terrariet är välpoppulerat med gråsuggor, så är det inte omöjligt att dessa äts om nätterna.

Men lägg upp en bild på henne så kan de som vet mer om arten bedömma skick åt dig.

MVH
Magnus

56
24
LeopardGecko_13:
Syndine skrev:
Har i sommras köpt en Ögonfransgecko som är idag ca 9 månader gammal. Mitt orostäcken är delas att jag undrar om hen växer lite långsamt (väger 7-8 gram i månad 9) och nu framförallt då hen inte har ättit på ca 10 dagar.
Jag har hen i ett exoterra terrarie a 45x45x60 duschar terrariet två ggr om dagen, morgon och strax efter att lampan släcker vid 19 tiden, håller då mellan 55-70% luftfuktighet  samt brukar ligga mellan 16-22 grader i terrariet beroende på kyla ute under natten. lägger in ny mat dagligen, vanligen Pangeas "With Insects" smak då det är den hen ätit mest av tidigare, men har även provat vattenmelon och aprikos/banan för att se vilken hen äter mest utav. Har aldrig lyckats få hen att äta insekter, jag har Dubia Nympher hemma som jag försökt med med lite jämna mellanrum. Då Terrariet är självgående (levande växter med hoppstjärtar och dvärg gråsuggor) ser jag inte direkt om hen gör avföring ordentligt.

min fråga är, är det bara normalt att ögonfransar har perioder dem inte äter? växer hen långsamt, samt skulle det vara värt att då hen ännu är så liten att göra iordning ett mindre temporärt utrymme med lite papper istället för substrat tills hen växer på sig lite innan jag reintroducerar hen för terrariet? 

Tack på förhand för svar :)

Temperaturen borde inte ligga under 19 grader. Du kan sätta en värmematta på en sida av terrariet och koppla en termostat till den så att den inte blir för varm. Jag har detta till min tjej och hon kan välja själv om hon vill ligga mot den varma eller kalla sidan :) Ideala temperaturen för en ögonfrans är runt 22-24 grader.

3
0
Syndine:
Tack så mycket för alla snabba svar, blir en tur förbi djur butiken på vägen hem för att se vad som kan införskaffas, sådan värme matta kan man sätte den på en terrarie vägg ut mot rummet eller blir värmestrålningen dålig då?

5482
4196
Tropfrog:
Syndine skrev:
Tack så mycket för alla snabba svar, blir en tur förbi djur butiken på vägen hem för att se vad som kan införskaffas, sådan värme matta kan man sätte den på en terrarie vägg ut mot rummet eller blir värmestrålningen dålig då?

Jag har monterat värmematta på ena sidan i min burk och lagt en frigolitskiva ovanpå. Det funkar bra och har inte brunnit ännu :). Men jag har dimmrande termostat med säkring i och garanterar inget när det gäller andras elektriska instalationer.

MVH
Magnus

3
0
Syndine:
Liten uppdatering, köpte en värme matta och satte på ena väggen som håller terrariet i den änden runt ca 20 grader, lillen åt lite grann iallafall samma kväll. Bifogar även en bild denna gång utifall någon kan avgöra om hen är lite liten för ca 9 månader :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild