Leopardgecko som slutat äta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
danielinti1:
hej!  Min stackars 13 åriga  leopardgecko har slutat äta !
han åt i december men vägrar äta.     Åt också väldigt sällan den senaste tiden innan.     Kan han vara sjuk på något sätt?   
Vart kan jag vända mig? Hans svans börjar magra 
mvh Daniel 

22
4
Maje:
Jag är ingen expert men jag har läst att det första man ska göra när de slutat äta är att kolla temp på varma/kalla sidan i terrariet så det står rätt till och att om det inte är ngt problem med ens setup ska man ta sig till veterinär. Har du testat flera olika typer av insekter? De kan visst ledsna om de får samma hela tiden.

5482
4196
Tropfrog:
Hur länge har du haft honom? Kan det vara så att han burmerar?

MVH
Magnus

4
0
danielinti1:
Tropfrog skrev:
Hur länge har du haft honom? Kan det vara så att han burmerar?

MVH
Magnus

Vad är burmerar?  Har haft honom cirka tio år

Han äter bara zophobas eftersom jag håller fram dem med pincett så han äter dem. Han ser tyvärr annars inte insekten. Han har inte den bästa synen.   Syrsor kan va 2 veckor i terrariumet innan jag ger upp pga ljudet.
Maje skrev:
Jag är ingen expert men jag har läst att det första man ska göra när de slutat äta är att kolla temp på varma/kalla sidan i terrariet så det står rätt till och att om det inte är ngt problem med ens setup ska man ta sig till veterinär. Har du testat flera olika typer av insekter? De kan visst ledsna om de får samma hela tiden.

5482
4196
Tropfrog:
danielinti1 skrev:

Vad är burmerar?  Har haft honom cirka tio år.

Om du har haft honom i 10 år skulle man kunna misstänka att du skojar med mig. Jo jag skrev fel, brumerar, inte burmerar.

Om du inte vet vad brumerar är efter 10 år med ödlan kan det betyda att den inte gjort det innan. Jag är ingen expert på arten, men misstänker att bara det är ett problem.

Läs skötselråden här på td.

Mvh
Magnus 

56
24
LeopardGecko_13:
Tropfrog skrev:

Om du har haft honom i 10 år skulle man kunna misstänka att du skojar med mig. Jo jag skrev fel, brumerar, inte burmerar.

Om du inte vet vad brumerar är efter 10 år med ödlan kan det betyda att den inte gjort det innan. Jag är ingen expert på arten, men misstänker att bara det är ett problem.

Mvh
Magnus 

Håller med, tycker verkligen att du ska läsa på lite om djuret du har.

Lägg gärna upp en bild på ödlan och din bur, om det är så att du har sand som substrat kan han ha slickat i sig det och blivit förstoppad. Men som sagt, lägg upp en bild på ödlan och buren :)

56
24
LeopardGecko_13:
danielinti1 skrev:

Vad är burmerar?  Har haft honom cirka tio år

Han äter bara zophobas eftersom jag håller fram dem med pincett så han äter dem. Han ser tyvärr annars inte insekten. Han har inte den bästa synen.   Syrsor kan va 2 veckor i terrariumet innan jag ger upp pga ljudet.

Du kan hålla syrsor och dubia med pincett också

4
0
danielinti1:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Nä jag skojar inte.  Har aldrig hört ordet brumerar.   Om du menar att han skulle gå i dvala så har jag löst att man inte måste det med leosar.
LeopardGecko_13 skrev:

Håller med, tycker verkligen att du ska läsa på lite om djuret du har.

Lägg gärna upp en bild på ödlan och din bur, om det är så att du har sand som substrat kan han ha slickat i sig det och blivit förstoppad. Men som sagt, lägg upp en bild på ödlan och buren :)

vem har sagt att jag inte läst på??
jag har honom i ett terrarium med fin sand   
”Badade” honom flera gånger pga misstank för förstoppning men han vägrar äta oavsett

5482
4196
Tropfrog:
danielinti1 skrev:

Nä jag skojar inte.  Har aldrig hört ordet brumerar.   Om du menar att han skulle gå i dvala så har jag löst att man inte måste det med leosar.

Brumera och dvala är inte samma sak. Men ibland används utrycken felaktigt. Leopardgeckosa dvalar inte, de brumerar. Så då var det utrett :)

Ibland så är det oundvikligt att ödlor brumerar, vare sig man vill eller inte. Vare sig de behöver det eller inte. Om det är så att det är det han gör, så är det bara att sänka temperaturen, dra ner på belysningen och vänta ut honom.

Jag har svårt att tro att enbart zophobas är särskillt bra diet. När han börjar att äta igen så bör du jobba på att få honom att äta annat.

Det där med att bada ökendjur kan man läsa om lite här och var. Men jag är mycket skeptiskt till detta, det stressar nog bara djuren. Vem badar dem i naturen?

Men lägg upp en bild på djur och burk, så är det lättare för någon med erfarenhet av djuret att utala sig.

MVH
Magnus

56
24
LeopardGecko_13:
danielinti1 skrev:

vem har sagt att jag inte läst på??
jag har honom i ett terrarium med fin sand   
”Badade” honom flera gånger pga misstank för förstoppning men han vägrar äta oavsett

Jag tycker inte att man ska bada ökendjur, och i vildmarken lever de inte på sand så varför skulle de göra det i fångskap? Du kan googla hur lätt som helst om bottensubstrat till leosar och på de flesta källor står det att de inte ska vara på sand. Byt till ett substrat som inte är fyllt med risker som kokosfiber eller bark :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild