Vattendel i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Uffepuffe:
Hej!

jag ska sätta upp ett terrarium med måtten 45x45x90 (bredd, djup, höjd) med vattendel. Ska inredas med höga grenar, epifyter och en vattendel som förmodligen kommer vara avskild med hjälp av plexiglas.

Det jag undrar är vilken ödla som inte riskerar att drunkna samt inte behöver en så stor bottenyta.

Var från början inne på guldstänkt daggecko, men är osäker på hur bra den klarar en vattendel i terrariet?

378
340
Silvetaz:
Uffepuffe skrev:
Hej!

jag ska sätta upp ett terrarium med måtten 45x45x90 (bredd, djup, höjd) med vattendel. Ska inredas med höga grenar, epifyter och en vattendel som förmodligen kommer vara avskild med hjälp av plexiglas.

Det jag undrar är vilken ödla som inte riskerar att drunkna samt inte behöver en så stor bottenyta.

Var från början inne på guldstänkt daggecko, men är osäker på hur bra den klarar en vattendel i terrariet?

Så länge du ser till att ha det så den kan klättra upp om den nu skulle fall i så borde de flesta ödlor och grodor klara en vattendel.

2
0
Ylvala:
Ja jag misstänker det. Dom kommer ju från fuktiga miljöer och är ju superbra klättrare så tänker att det inte borde vara en så stor risk att dom faller över huvud taget.
kommer ha ett tätt planterat terrarium med mycket grenar så ramlar dom hamnar dom nog på det istället.
men jag hade tänkt ha en hel del ”styvare” flytväxter också, ifall att :)

5482
4196
Tropfrog:
För att ge ett konkret tips så skulle jag nämna jungfrugacko. De lever närma vatten på många ställen och deras ägg tål till och med saltvatten, det är så deras utbredningsområde kommit att bli så stort. Kan tänka mig att de är duktiga simmare med så tight band till hav och vatten.

MVH
Magnus

2
0
Ylvala:
Jungfrugecko låter som ett säkert kort. Problemet är att jag bara har haft nattaktiva djur och nu var jag sugen på dagaktivt och färgglatt, därför daggecko kändes lockande.

Kanske kan lägga någon liten kvist som en ”bro” över vattnet som är lätt att komma upp på och gå i land om någon skulle trilla i, haha..

ser att jag skrivit från två olika användare, visste inte att jag hade två inlogg här haha!

5482
4196
Tropfrog:
Jungfrugeckos räknas ju som nattaktiva, men min erfarenhet är att de är väl så aktiva på morgonn och kväll, vid de tiderna man som ägare oftast har tillgängliga att observera dem. Men de är ganska så blyga av sig innan de blivit ett gäng. Färggranna kan man dock inte kalla dem.

Egentligen tror jag att alla regnskogslevande arter har förmågan att ta sig ur vatten omm de hamnar där av misstag. Det borde rimligtvis evolutionen sett till vid det här laget :)

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild