Tropfrog skrev:
Välkommen till forumet. Imponerande första inlägg :)
1: enligt L80 som är en förlängning av djurskyddslagen så skall reptiler ha daglig tillsyn. I kungspyton fall handlar det rent praktiskt om att ta bort avföring och ge friskt vatten.
2: enligt samma L80 så skall terrarium för marklevande ormar 151 till 200 cm vara minst 1 kvm och 0,5 m högt. Rent praktiskt innebär det 200*50*60. Om ormen blir längre än 2 m är samma siffror för minimum 2,15 kvm och 1 m högt.
3: visst går det att göra en hel del åt temperatur i ett terrarium. Men det är en rejäl utmaning i ett av glas. Du behöver nog ett material som är mer isolerande än så och termostat på din utrustning för värme.
Jag skulle nog titta på mer passande djur till dina förutsättningar. Något djur från mer tempererat klimat som inte bara tål utan också föredrar kallare vintrar. Många snokar tex dvalar under den tiden som du har minst tid för dem. Dvalande djur har heller inte samma krav på tillsyn.
Sen vill jag bara säga att ödlor inte med nödvändighet måste vara mindre nybörjarvänliga än ormar. Allt handlar om vilka ödlor och vilka ormar du tittar på. Det viktiga är väl egentligen att du landar i ett djur som interreserar dig. Ett djur som har en engagerad ägare kommer alltid att få det bästa livet oavsett svårighetsgrad. Klart det finns direkt olämpliga nybörjararter, men de finns inom alla grupper.
Mvh
Magnus
Tack för välkomnandet och många bra svar!
Jag tycker jag fick bra svar på mina frågor :)
Ja engagemang kommer varken terrariet eller det framtida djuret att sakna.
Det här är inget jag tänker rusa in i för att snabbt köpa allting och placera in ett djur, utan allt kommer att få ta sin tid innan det är dags för djur i terrariet.
Jag tror inte att det skulle vara några problem med att få in friskt vatten och eller avföring när jag är borta (lägg märke till tror).
Tusen tack Magnus!
Sen ber jag till övriga som skriver om kungspyton som djur, att min fråga gäller inte enbart kungspyton, bara det att jag är intresserad av kungspyton. Jag skulle vilja ha en reptil som passar dels min arbetssituation och miljön jag kan erbjuda. Och rummet terrariet skulle bli placerat är 100% dagsljusskyddat. Så det ända ljus som skulle finnas där hade varit ljuset i terrariet + akvariumet.
Så istället för att kasta paj hit och dit kring kungspyton får ni gärna komma med tips på temperaturlösningar eller bra terrarietips :)