Nybörjare! Har en dabbagam, behöver lite råd om lampor o annat!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
meliza:

Hej! Nybörjare här!

Jag har just skaffat mig en ca 3årig dabbagam. Till honom fick jag ett terrarie och startkit med allt. Det jag blir fundersam på är belysningen. Fick med en uv mercury vapor lampa 100W. Räcker det med bara den som  belysning/värme/UV. Har läst att många har kombinationer. Samt så förstår jag inte hur långt ifrån lampan ska vara från värmeplatsen för att temp. ska bli rätt. Fick med en uv lamp testing card som mäter på moderate. 

Andra frågor jag har är
* Vilka tillskott o likande ni använder
* Har ni fuktlåda? Hur har ni löst det? 
* Vilka växter rek. ni i terrariet? 

Tar även gärna emot tips om hur ni har/tänker! 

Samt får ni även skriva om allmäna råd och tips om dabbagam! (Har läst skötselrådet som finns här :) )

Tack så mycket på förhand! 

5482
4196
Tropfrog:
Lampans avstånd Vs värme kan jag svara på utan att vara expert på arten. Det du behöver är en termometer som mäter temperaturen på den platsen du vill ha en bestämd temperatur. Om det blir för varmt så flyttar du lampan längre ifrån platsen, blir det för kallt flyttar du den närmare.

Mvh
Magnus 

4
1
meliza:
Tropfrog skrev:
Lampans avstånd Vs värme kan jag svara på utan att vara expert på arten. Det du behöver är en termometer som mäter temperaturen på den platsen du vill ha en bestämd temperatur. Om det blir för varmt så flyttar du lampan längre ifrån platsen, blir det för kallt flyttar du den närmare.

Mvh
Magnus 

Tack för svar! Men finns det någon gräns på hur nära dem får vara själva ödla? 
Har läst att det kan vara skadligt då fel uv strålar utsöndras om dem är för nära.

144
82
javan:
meliza skrev:

Tack för svar! Men finns det någon gräns på hur nära dem får vara själva ödla? 
Har läst att det kan vara skadligt då fel uv strålar utsöndras om dem är för nära.

Absolut finns det en gräns. Gör inte som Tropfrog skriver med en sådan lampa du har. För nära kan vara skadligt. Mercury Vapor lampor är inte alls tillförlitliga, utan kan diffa en hel del i effekt mellan lampor av samma typ och fabrikat. 
Kortet som du använde skulle jag heller inte lita på.

Nu vet jag inte vad du har för budget, men kan rekommendera dig att köpa en HID lampa istället, samt komplettera med en ren värmelampa då arten du har skall ha det rejält varmt på solplatsen, vilket du förmodligen inte kommer att uppnå med enbart en HID. Dessa lampor kräver en extern ballast. Finns paket att köpa. Följ sedan rekommenderade avstånd från tillverkaren.
Skoldpaddsgrejer.se säljer allt ovan, kontakta dom om råd.

Jag tycker att alla som använder UV källor till sina djur borde införskaffa en pålitlig UV mätare (säljes också av skoldpaddsgrejer.se). 

4
1
meliza:

javan skrev:

Absolut finns det en gräns. Gör inte som Tropfrog skriver med en sådan lampa du har. För nära kan vara skadligt. Mercury Vapor lampor är inte alls tillförlitliga, utan kan diffa en hel del i effekt mellan lampor av samma typ och fabrikat. 
Kortet som du använde skulle jag heller inte lita på.

Nu vet jag inte vad du har för budget, men kan rekommendera dig att köpa en HID lampa istället, samt komplettera med en ren värmelampa då arten du har skall ha det rejält varmt på solplatsen, vilket du förmodligen inte kommer att uppnå med enbart en HID. Dessa lampor kräver en extern ballast. Finns paket att köpa. Följ sedan rekommenderade avstånd från tillverkaren.
Skoldpaddsgrejer.se säljer allt ovan, kontakta dom om råd.

Jag tycker att alla som använder UV källor till sina djur borde införskaffa en pålitlig UV mätare (säljes också av skoldpaddsgrejer.se). 

Tack för svar! Har tagit ditt råd och kontaktat dem om råd! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild