Belysning! Kjell & Co.?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

123
68
mallimalli:
Tjena! 
Nästa vecka kommer min efterlängtade skäggagam hem! När min boa plötsligt dog så stod terrariet ekande tomt och jag har velat ha en skäggis länge :D

Men nu undrar jag angående den mycket uttjatade frågan om belysning... 

Jag infogar två bilder av terrariet så ni förstår hur det är uppbyggt.

Så nu är frågan: vilket lysrör passar bäst? För jag antar det måste vara ett uva+uvb rör? Funkar kjell & co lysrör med både uva och uvb? 
www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampor-ljuskallor/uv-lysror/philips-uv-lysror-g5-p63194

Jag vet att HID är bäst, men eftersom jag hade sån fin värmelampa och värmekabel liggandes så ville jag "använda upp" det först. Plus att jag tror terrariet är för långt för bara en HID-lampa? Och hur ska jag lösa belysningen då? 

Så 4 frågor:
1. Vilket lysrör passar bäst ihop med en Sol.Rap. 160 W?
2. Funkar kjell & co T5 phillips lysrör?
3. Är terrariet för långt för en HID? (180 cm)
4. Hur ska jag lösa belysningen när jag skaffar en HID isåfall?

Tack!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

1. Jag skulle satsa på ett t5 lysrör med hogh output istället för något UV rör. Finns att köpa här bland annat:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/

2. Se svaret ovan.

3. Ett terrarium kan aldrig vara för långt. Det är en fråga om hur pass högt det är. Hur långt ifrån kan du få en lampa att hänga?

4. En HID, en extra värmelampa som hänger bredvid (denna är jätte bra till det, www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html) sen lysrör för allmänbelysning.

123
68
mallimalli:
Flyers90 skrev:
1. Jag skulle satsa på ett t5 lysrör med hogh output istället för något UV rör. Finns att köpa här bland annat:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/

2. Se svaret ovan.

3. Ett terrarium kan aldrig vara för långt. Det är en fråga om hur pass högt det är. Hur långt ifrån kan du få en lampa att hänga?

4. En HID, en extra värmelampa som hänger bredvid (denna är jätte bra till det, www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html) sen lysrör för allmänbelysning.

1. Jaha, men allt det där om uva och uvb då? :/

3. Som mest ca 50 cm från substratet :)

2 och 4. Tack!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
mallimalli skrev:

1. Jaha, men allt det där om uva och uvb då? :/

3. Som mest ca 50 cm från substratet :)

2 och 4. Tack!

I lysrören jag länka till så avger de UVA, det är de som ska finnas i hela burken. UVB är viktigast att det finns i samband med solplatsen.

Ska du köpa HID så skulle jag satsat på det här paketet om jag vore du.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-wide-beam-hid-35-w-med-multi-ballast-och-lampsockel.html

tänk på att lampan bygger ca 20 cm. Då får du va 30cm i säkerhetsavstånd. Då kan du bara använda en 35w HID.

144
82
javan:
mallimalli skrev:
Tjena! 
Nästa vecka kommer min efterlängtade skäggagam hem! När min boa plötsligt dog så stod terrariet ekande tomt och jag har velat ha en skäggis länge :D

Men nu undrar jag angående den mycket uttjatade frågan om belysning... 

Jag infogar två bilder av terrariet så ni förstår hur det är uppbyggt.

Så nu är frågan: vilket lysrör passar bäst? För jag antar det måste vara ett uva+uvb rör? Funkar kjell & co lysrör med både uva och uvb? 
www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampor-ljuskallor/uv-lysror/philips-uv-lysror-g5-p63194

Jag vet att HID är bäst, men eftersom jag hade sån fin värmelampa och värmekabel liggandes så ville jag "använda upp" det först. Plus att jag tror terrariet är för långt för bara en HID-lampa? Och hur ska jag lösa belysningen då? 

Så 4 frågor:
1. Vilket lysrör passar bäst ihop med en Sol.Rap. 160 W?
2. Funkar kjell & co T5 phillips lysrör?
3. Är terrariet för långt för en HID? (180 cm)
4. Hur ska jag lösa belysningen när jag skaffar en HID isåfall?

Tack!

Angående rören från Kjell och Company. 
Dessa rör tror jag inte lämpar sig för något terrariumrelaterat djur öht.
Även om dom förmodligen avger rejält med UVA på väldigt nära håll, så har dom ett väldigt onaturligt färgspektrum. UVB outputen är inte heller att föredra enligt specifikationerna. På den höjden du sätter den, så kommer den förmodligen inte ha någon effekt alls.

123
68
mallimalli:
javan skrev:

Angående rören från Kjell och Company. 
Dessa rör tror jag inte lämpar sig för något terrariumrelaterat djur öht.
Även om dom förmodligen avger rejält med UVA på väldigt nära håll, så har dom ett väldigt onaturligt färgspektrum. UVB outputen är inte heller att föredra enligt specifikationerna. På den höjden du sätter den, så kommer den förmodligen inte ha någon effekt alls.

Nej jag trodde nästan det men ville kolla iaf. 

Vad menar du med uvb-specsen? Vilka specs ska jag kolla efter? :)

144
82
javan:
mallimalli skrev:

Nej jag trodde nästan det men ville kolla iaf. 

Vad menar du med uvb-specsen? Vilka specs ska jag kolla efter? :)

Dels att lampan är på 8W, samt att jag kikade på produktdatabladet från Philips. Spektralprofilen på lampan är inte att föredra (distributionen av de våglängder den avger). Den är till att börja med inte avsedd för reptiler utan gamla Diazo skrivare, insektsfångare etc. Så börja med att kolla på belysning till fåglar/reptiler :)
Tycker att Flyers90 har gett bra tipps ovan. Du kan alltid kontakta skoldpaddsgrejer.se för råd. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild