Kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
Behöver en kungs pyton en värme lampa eller räcker det med en bra värme matta att värma sig på?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En smaksak vilken värmekälla man använder sig av, det viktiga och som betyder nåt är temperaturen i terrariet. Om tempen sen skapas av värmelampa eller bottenvärme spelar egentligen ingen roll :-) 

275
187
peter68:
Bara förtydligande i fall att. Med värmelampa menas keramiskt element, eller varianter på det. Värmelampor, typ de för ödlor, ska inte användas. Man vill inte ha ljus på kvällen. Vissa trädlevande boaormar tycks inte jaga i starkt månljus. Man vet inte med säkerhet varför, om så är fallet. Möjligen för att de är mer lättupptäckta och själva kan bli byte. I fallet med pytonormar, så behöver de inte ljus för att jaga och har dessutom halvtaskig syn.

Där är andra problem med lampor när man använder dem med pulserande termostat.

36
7
Leafli03:
Ok tack för svar!

Gäller samma sak då för majssnokar också? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Leafli03 skrev:
Ok tack för svar!

Gäller samma sak då för majssnokar också? 

Det gäller alla ormar och reptiler :-) vart värmen kommer ifrån är inte det viktiga, utan som sagt att temperaturen stämmer för den specifika arten. 

Värme uppifrån eller nerifrån bryr inte djuret sig om, den vill bara ha värmen :-) 

36
7
Leafli03:
Jonas_ skrev:

Det gäller alla ormar och reptiler :-) vart värmen kommer ifrån är inte det viktiga, utan som sagt att temperaturen stämmer för den specifika arten. 

Värme uppifrån eller nerifrån bryr inte djuret sig om, den vill bara ha värmen :-) 

Okej tack så mycket för svar :))

283
366
Cartaq:
Till mina kps kör jag mattor under, har laborerat mig fram de sista två åren och för att kunna bibehålla bäst luftfuktighet så är mattan det bästa. många har förespråkat dessa värmepaneler som monteras i taket, men inget jag har vågat mig på ännu. 

11
4
Zitrus87:
Leafli03 skrev:
Behöver en kungs pyton en värme lampa eller räcker det med en bra värme matta att värma sig på?

Eftersom att de är marklevande reptiler så tycker jag att de känns logiskt med att ha värmen under ifrån, men jag är långt ifrån expert. Har ett "keramiskt värmeelement" också (jag säger värmelampa för att de är lättast), som komplement och tycker att de fungerar bra nu när jag fått ordning på allt! :) 

Medan jag till min trädlevande har lite tvärtom, värmepanel och keramiskt värmeelement och mattan som ett komplement. 

275
187
peter68:
Det var mitt fel. Som jag skrev i en annan tråd, jag har lite problem med värmelampa/element. Det kallas lampa överallt.

Jag använder värmelampa. Min boa kommer i bland ut och "solar" sig. Jag gillar det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild