Normal kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Robin12:
Hej. Jag har planer på att köpa mig en kungspyton nu på lördag. Jag vill ha en "normal" men har en fundering som någon kanske kan svara på.

Det verkar finnas hur många olika morphs som helst när det kommer till kungspyton och vissa morphs har anlag för defekter. Och 2 olika morphs kan få en normalfärgad om jag har förstått det rätt men hur blir med defekterna? 

Kommer den normala ändå har risk för t.ex vobbel om föräldrarna är t.ex spiders?

Hoppas min fråga går att förstå :) 

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Ställde samma fråga som dig i min tråd, sida 3 - www.terrariedjur.se/forum/thread/8467/3 och fick en del svar. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Lycka till med ormen, önskar det var dags för mig också men det får tyvärr vänta. 

Mvh/Animallover_1984

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Köp en normalfärgad utan dolda anlag. Alltså inte het. för någonting :-) 

Om det ens existerar kungspytons idag som "bara" är helt vanliga och viltfärgad. Jag tycker fortfarande att dom normala är snyggare än alla morfer :-) 

Ett till om.. Om ens någon kläcker fram normalfärgad kp i dagsläget? Tråkig utveckling på många arter med alldeles för hård avel, utveckling av diverse färgvarianter. En smaksak givetvis. 

Lycka till. Annars håll koll på olika köp och sälj sidor, det händer att normalfärgade slumpas eller skänks iväg, tråkigt nog. 

39
10
R3P71LN03RD:
Robin12 skrev:
Kommer den normala ändå har risk för t.ex vobbel om föräldrarna är t.ex spiders?

Hoppas min fråga går att förstå :) 

Det korta svaret på frågan om vobbel är nej :)

Det långa svaret är att så länge det har att göra med dominanta/"co"-dominanta anlag (vilket det verkar ha att göra med i fallen av vobbel) så ser man ifall djuret bär på anlag för morfen. Därför går det direkt att konstatera att normalfärgade inte bär på det sjuka anlaget, eftersom de inte heller bär på anlag för den morf vobblandet är kopplat till.

Kul att du vill ha en normalfärgad, tycker jag. Det är så vanligt annars att man skattar dem som mindre värda, eller en biprodukt... (som Jonas_ också skrev ovan).

Hoppas du fann vad du sökte efter på mässan, förresten!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild