Vatten rengöring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
15
Peacie:
Jag planerar på att skaffa pilgiftsgrodor och har börjat ta reda på allt man behöver.

Har läst att man inte kan använda kran vatten då de kan innehålla klor och andra saker som är dåligt för amphibier.

Har hört att man kan skaffa ett osmosis filter men det verkar vara ganska dyrt, de jag sett kostat över 1000 kr.

Är det någon som vet hur man fixar vatten till ett rimligt pris ?

Mvh Noel

5390
4130
Tropfrog:
Osmos är trevligt och enkelt, men det kostar några kronor, ja. Men det är en engångskostnad och ger dig massor av vatten för lång tid framöver. Jag tycker nog att det är en bra investering.

När jag hade grodor för första gången för sisådär 25 år sedan hade jag ingen dator och visst inte vad internet var. Jag handspeejade burkarna med kranvatten och det fungerade bra.

Jag är inte så säker på att kranvatten är så dåligt för grodorna. Däremot är jag helt säker på att det skapar kalkavlagringar på rutorna som är riktigt besvärligt att ta bort. En del växter gillar inte heller det hårda vattnet.

Om du vill ha mjukt vatten så kan du samla regnvatten eller köpa destillerat vatten. Om du har en grodnerd i närheten så kan hen säkert sälja osmosvatten för en billig peng.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Klor dunstar med tiden, det övriga kran vattnet innehåller skiljer sig beroende på vart du bor. 
Ett osmos filter kan du köpa för runt 300 på Ebay, dock så har jag haft tre olika osmosfilter nu och det jag köpte i Sverige för runt 1000kr hade bra mycket bättre kvalitet än de andra jag haft sen vad det beror på kan jag inte svara på, då Falun har hunnit ändra på vatten täkten mellan byte av filter.
Jag tror dock att köpa ett filter på Ebay är det billigaste alternativet i längden 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Här har du ett dock lite dyr frakt 
www.ebay.com/itm/UMKEHROSMOSE-ANLAGE-Mobiler-WASSERFILTER-Osmose-Membrane-50-GPD-aquarium-system/150893706061?epid=2255463277&hash=item2321f73b4d:g:4K4AAMXQjUNR3uur

42
15
Peacie:
tack så enormt mycket för alla svar !
uppskattas oerhört mycket

Mvh Noel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild