Falskbotten substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

280
39
huckerby:
3 frågor

1. Lämpligt djup på lecakulor i falsk botten?

2. Lämpligt substratdjup?

3. Substrat bestående av jord, plantation soil, vitved, smulade löv, bark, mossa-jord är ok?

terrarium 90-45-90
60-45-90

regnskog

5474
4192
Tropfrog:
Som alltid är svaret på frågorna "det beror på" :)

1: falskbotten finns där för att ge dränering åt substratet. Det viktiga är att vattnet i botten aldrig når upp till substratet. Dvs, om du har automatisk avrinning från burken så behövs nästan inget (1cm). Om du skall avlägsna överskottsvatten manuellt behövs mer (3cm?). Om du är slarvig och glömmer bort att avlägsna vatten ofta, då behövs mer.

2: ju mer substrat desto bättre. Släng in så mycket det finns plats till upp till dörrarna.

3: det finns tusen idéer om vad som är bra substrat. Inget är rätt och inget är fel. Jag skulle inte använda jord, utan byta ut det mot grövre beståndsdelar. Orkidebark och grova kokosfibrer. Då får du ett substrat som är luftigare, mer väldränerad och håller längre. Dessutom skulle jag lägga till spagnum.

Mvh
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
Som alltid är svaret på frågorna "det beror på" :)

1: falskbotten finns där för att ge dränering åt substratet. Det viktiga är att vattnet i botten aldrig når upp till substratet. Dvs, om du har automatisk avrinning från burken så behövs nästan inget (1cm). Om du skall avlägsna överskottsvatten manuellt behövs mer (3cm?). Om du är slarvig och glömmer bort att avlägsna vatten ofta, då behövs mer.

2: ju mer substrat desto bättre. Släng in så mycket det finns plats till upp till dörrarna.

3: det finns tusen idéer om vad som är bra substrat. Inget är rätt och inget är fel. Jag skulle inte använda jord, utan byta ut det mot grövre beståndsdelar. Orkidebark och grova kokosfibrer. Då får du ett substrat som är luftigare, mer väldränerad och håller längre. Dessutom skulle jag lägga till spagnum.

Mvh
Magnus

Å tack! 
Har aldrig vart så moga tidigare med detta.
då vet jag mer. Toppen! :)

en liten följdfråga; vid den typen av luftigt substrat, blir det inte torrt samt svårt att få växterna att dra åt sig vatten & näring?
det är rädslan för det jag tänker det kan vara bra att lägga till lite jord.

5474
4192
Tropfrog:
huckerby skrev:

Å tack! 
Har aldrig vart så moga tidigare med detta.
då vet jag mer. Toppen! :)

en liten följdfråga; vid den typen av luftigt substrat, blir det inte torrt samt svårt att få växterna att dra åt sig vatten & näring?
det är rädslan för det jag tänker det kan vara bra att lägga till lite jord.

Plantation soil innehåller väl fina kokosfibrer och torv? Där har du vad som binder vatten. Det håller mycket längre än planteringsjord. Sen rekommenderar jag spagnum också som både håller vatten bra och håller substratet luftigt under lång tid.

Mvh
Magnus 

280
39
huckerby:
Fint! Tusen tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild