Silvetaz skrev: Hej hej
Jag är mitt upp i ett nästan exakt likadant bygge som ditt just nu, bänken till terrariet är klar och jag har precis börjat med själva terrariedelen.
Har en byggtråd här på forumet om just detta.
Såsom jag har löst fuktproblematiken eftersom jag ska ha både regnsystem, damm och vattenfall är att köra på Metflex, flytande membran, långt ifrån billigt och jag har inte testat än men det är typ som dammduk du målar. Kostar skjortan men är det hälften så bra som de säger så kommer det hålla långt.
Bakgrunden kommer skapas med frigolit XPS och sen täckas med Hey´Di K11 som i sig är vattentät, det är en typ av slamma som är livsmedelsgodkänd och vattentät. Denna kommer jag blanda i Hey´Dis latextillsats för att förbättra egenskaperna lite samt pigment. För att få rätt utseende så ska jag även testa att skupltera lite i slamman och måla med ytterligare pigment, på så vis ska behovet av akrylfärg inte behövas alls.
se vidoes
www.youtube.com/watch?v=-kuOdYadmQQwww.youtube.com/watch?v=xffVM8j0ZRc Grymt jobbat! Jag hittade en produkt som heter Tec 7 Aquastop Liquid som tydligen ska vara samma sak, men går att köpa hos massor av färghandlare för ett mycket lägre pris.
Det går att ha i kombination med dricksvatten, swimmingpools och koifiskdammar. För säkerhetens skull har jag kontaktat tillverkaren för att fråga om det är 100% att det går att använda med djur.
Hoggaforfan skrev:
Bara klinkerfogen klarar fukt så är det lugnt, där bottenmaterialet är så bör du räkna med att det är vatten. Beror lite på vilka djur du ska ha där om du behöver skydda den biten lite extra eller om det inte gör något om cellplasten kommmer fram där det ändå inte syns.
Finns gummiduk till trädgårdsdammar som du kan klä insidan med, finns även en del flytande membran. Gelcoat finns med eller epoxy, du ska stöta väldigt hårt för att komma igenom det, som du lackar med först och sen bygger bakgrund utanpå lacken är enklast.
Det är så jobbigt det här, för hur mycket man än googlar så hittar man typ inget...
Söker jag på Gelcoat så hittar jag typ bara grejer från Biltema, och på de grejerna står det att det är en direkt fara för vattenlevande organismer etc...
Har du något tips på en gelcoat som funkar i terrarium som man bara kan smeta på, och sen inte behöva göra något mer än så?
Det är någon sådna lösning jag söker nämligen.