Hoppstjärtar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
7
Jessiejoystick:
Säkert dumma frågor, men jag är noob, så jag måste försäkra mig om allting.

Är det bara att slänga in ett gäng hoppstjärtar till Ögonfransgeckon hursomhelst, eller måste man göra det på ett visst sätt? 

Finns det nån chans att geckon försöker äta dom och får i sig av substratet? 

Kan dom leva i typ vilket bottenmatreal som helst, eller måste man ha en specifik sort?

Klarar dom sig hur länge som helst och hur ofta ska man då byta substrat? Och lär man ha en ny kultur då, eller "sparar" man dom på något vis?

Dom kan väl inte skada/störa geckon på något vis? Om den gräver ner sig tex?

Annat som en nybörjare bör veta?

Tack :)

5482
4196
Tropfrog:
Jag tror att de är för små för att ögonfransgecko skall se dem som mat.

Det brukar rekommenderas att slänga in dem i burken någon månad innan djuren för att cykla den. Men eftersom ödlan troligtvis inte äter av dem är det nog inte för sent.

Det är bra att hålla en kultur utanför terrariet och ympa in lite då och då. Jag tycker att metoden med grillkol och jäst är bra.

De lever i de flesta substrat så länge det är fuktigt. De lever och förökar sig så länge substratet är fräscht och de får tillräckligt med mat. För att vara säker kan man slänga in lite torrjäst då och då. Dels får de lite extra mat och dels kommer de upp till ytan så att man har koll på populationen.

Substratet byter man när det blivit för kompakt eller börjar lukta ofräscht. Det brukar ta 3-5 år enligt referenser. Mitt har inte gått så länge.

Mvh
Magnus

34
7
Jessiejoystick:
Tropfrog skrev:
Jag tror att de är för små för att ögonfransgecko skall se dem som mat.

Det brukar rekommenderas att slänga in dem i burken någon månad innan djuren för att cykla den. Men eftersom ödlan troligtvis inte äter av dem är det nog inte för sent.

Det är bra att hålla en kultur utanför terrariet och ympa in lite då och då. Jag tycker att metoden med grillkol och jäst är bra.

De lever i de flesta substrat så länge det är fuktigt. De lever och förökar sig så länge substratet är fräscht och de får tillräckligt med mat. För att vara säker kan man slänga in lite torrjäst då och då. Dels får de lite extra mat och dels kommer de upp till ytan så att man har koll på populationen.

Substratet byter man när det blivit för kompakt eller börjar lukta ofräscht. Det brukar ta 3-5 år enligt referenser. Mitt har inte gått så länge.

Mvh
Magnus

Tack så mycket! :)

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Jag kan rekommendera SerpaDesign på tuben. Han är väldigt duktig på det han gör. Kolla runt lite på hans kanal så finner du säkert en massa matnyttigt gällande hoppstjärtar mm. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild