Stressad skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
MoaK:
Hej! 
I september köpte jag 2 skäggagamer 3 år gamla som bodde i ett terrarium på 90L 45D 60H. Hanen hade tidigare vid parning bitit av en bit av svansen på honan och efter ca 2 månader hos mig bet han av den två gånger till. Efter råd delade vi då på dom, men nu är hon ohanterbar och stressad. Hon verkar hela tiden försöka ta sig ut eller så reagerar hon på sin spegelbild och hon jagar efter min hand och försöker bita mig när jag ska ge henne mat och vatten. 

Vad kan man göra åt det? Ska man måla insidan av terrariets nedre del så spegelbildn försvinner och se om det blir bättre? Vad annat kan jag göra?

Är tacksam för all hjälp jag får! 

Medlem i SHF
4051
5105
Jonas_:

Det första du MÅSTE göra är att skaffa ett minst dubbelt så stort terrarium åt henne då det nuvarande för det första inte är lagligt enligt L80 och kan definitivt vara en bidragande faktor till din stressade ödla, i större utrymmen med mycket inredning får ödlan utlopp för sin energie.

Ge henne ett rejält stort terrarium med riktigt bra solljus, den bästa mat ni kan erbjuda henne och avslutningsvis, ge henne extremt mycket lugn och ro! Att tvingas bo med en individ som ständigt jagar och försöker bita en är såklart stressande och kan påverka ödlans beteende under lång tid framöver, olika från olika individer såklart. Det är bra om terrariet, ödlans trygga punkt, kan stå på en plats där ni inte rör er så mycket samt är en i övrigt lugn plats i erat hem :) Stressade djur kan ibland behöva veckor, månader att komma till ro. Det är på ett sätt ett trauma för honor att tvingas bo med könsmogna hanar under långa perioder utan möjlighet att komma undan. Det tär både psykiskt och fysiskt på honorna. Bästa är att bara låta paret träffas under parningssäsongen för att sedan leva åtskilda resten av året. Tror solitära djur absolut mår bäst av att hållas just solitärt, ensamlevande betyder solitär enkelt uttryckt.

Skäggagamer är nyfikna ödlor så lämna framsidan av terrariet öppet med insyn men täck för resterande delar.

Äter igen, se till att ge henne mycket bra mat framöver så skadorna kan läkas. Ljuset är även mycket viktigt för solälskande ödlors allmänna hälsa, som ni säkert redan vet :) Samt att ge henne extra kalktillskott och eventuellt andra vitaminer om hon behöver återhämta sig.

2
0
MoaK:
Tack för svar

Jag vet att terrariet är väldigt litet och jag har letat för fullt efter stora terrarium, men hittar inga. Kollar nu på hur man bygger terrarium i trä så det är snart löst. 

Medlem i SkHF
1094
1243
NellyNiklas:
Finns ett urval i köp/sälj avdelningen. 

www.terrariedjur.se/market/filter/1/6/0/0/Terrarium 

5553
4230
Tropfrog:
Snart är inte good enough, meddetsamma är vad som gäller. Dels för djurets skull men nu också för din egen skull.  Du har outat på ett forum för folk som bryr sig om just reptiler att du bryter mot L80 som är en del av djurskyddslagen. Det låter som ett väldigt stort risktagande i mina öron. Jag skulle inte förvåna mig om inspektör knackar på din dörr vilken dag som helst. Följden brukar vara föreläggande att åtgärda brist omedelbart. Om föreläggandet inte efterföljs djurförbud .om djurförbudet bryts så är det böter och fängelse i straffskalan.

Jag vill inte att detta skall låta som ett hot, det är inte menat som det. Men du har ett problem som måste lösas nu, inte snart.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild