Kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
hej skulle gärna vilja ha lite mer info om kunspyton. Är lite sugen på att skaffa mig en sån men vet inte riktigt hur stort terrarium man behöver och hur det ska inredas så om någon kan hjälpa mig lite med det skulle det vara bra! 

Tack på förhand!

5390
4128
Tropfrog:
Det bästa är nog att söka information själv. Det saknas ju inte information om kungspyton direkt på nätet.

Här är tds skötselråd:

www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/p_regius

Här är L80 som definierar minsta lagliga terrarium:

www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf&ved=2ahUKEwiorOL7ouvfAhWGWiwKHaImCrUQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0aVV_n6OXmYVg9cj3OmE5q

Större är självfallet bättre.

Mvh
Magnus 

36
7
Leafli03:
Tack Magnus ska kolla in dom sidorna

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Leafli03 skrev:
hej skulle gärna vilja ha lite mer info om kunspyton. Är lite sugen på att skaffa mig en sån men vet inte riktigt hur stort terrarium man behöver och hur det ska inredas så om någon kan hjälpa mig lite med det skulle det vara bra! 

Tack på förhand!

Vad är det du vill ha hjälp med specifikt? Just kungspytons finns det oerhört mycket information och fakta om på nätet, en av dom absolut vanligaste ormarna i fångenskap! :-) 

Jag tycker man bör inreda liknande åt dom flesta kramarna. Badmöjligheter, klättermöjligheter och många gömställen. Man bör skapa så många olika temperaturzoner i terrariet som man bara kan, gäller dom flesta pytonormarna. Kungspytons gillar även att ligga nergrävda, dom bor naturligt i hålor under marken. 

Som åt alla ormar är större terrarium att föredra då det blir enklare att inreda då, bla. Sen nyttjar alla ormar all yta i terrariet, främst nattetid.

Som du säkert redan läst om är majoriteten av kungspytons rätt struliga med maten, eller struliga är egentligen fel ord. Dom kräver längre matuppehåll och årsväxlingar för att "funka bra". Just matstrulet är en anledning till att jag inte brukar tipsa om kp som bra första orm. Är man påläst och medveten om hur dom fungerar går det såklart bra, men lätt att få panik om man inte vet hur pytonormar, främst kps, fungerar :-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild