Dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
hej! Jag har tänk att skaffa mig en dvärgskäggis men har haft svårt att hitta fakta om dom så om någon av er har någon fakta får ni gärna dela med er!

jag har ett 90 långt terrarium.

jag undrar lite över det här med värme lampa måste man ha en sån eller går det bra med bara en värme matta?

tack på förhand!

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Sök på det vetenskapliga namnet så finns massor med information och fakta :-) men skötseln skiljer sig inte alls mycket från vanliga skäggagamer. 

Angående lampa så måste absolut dagaktiva solälskande ödlor ha rejäla lampor i terrariet, räcker inte med enbart bottenvärme.
Jag skulle rekommendera en kombinerad sol och uv lampa, typ hid, solar raptor eller nåt liknande. 

Ljuset är extremt viktigt för dagaktiva reptiler, en av dom absolut viktigaste sakerna skulle jag säga för framgång att hålla dom i fångenskap .

36
7
Leafli03:
Jonas_ skrev:
Sök på det vetenskapliga namnet så finns massor med information och fakta :-) men skötseln skiljer sig inte alls mycket från vanliga skäggagamer. 

Angående lampa så måste absolut dagaktiva solälskande ödlor ha rejäla lampor i terrariet, räcker inte med enbart bottenvärme.
Jag skulle rekommendera en kombinerad sol och uv lampa, typ hid, solar raptor eller nåt liknande. 

Ljuset är extremt viktigt för dagaktiva reptiler, en av dom absolut viktigaste sakerna skulle jag säga för framgång att hålla dom i fångenskap .

Tack det hjälpte mycket!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Använder du dej av Facebook rekommenderar jag dej att gå med i den här gruppen:
www.facebook.com/groups/skaggagamer/

Där finns det massvis med information om skäggisar och dvärgskäggisar.
De sköts precis likadant, bara att vanliga skäggisar behöver större terrarium.

Annars finns det en hel del info här på terrariedjur.se.

Här hittar du info om belysning och UV tex:
www.terrariedjur.se/info/light

Här har du ett skötselråd:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_vitticeps

De där skötselrådet är dock 8 år gammal, och det har hänt en hel del med tekniken sen dess, så belysningsdelen i det skötselrådet skulle behövas uppdateras dock.

36
7
Leafli03:
Okej tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild