När är man redo?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

121
70
Mirpa:
Ja precis som rubriken säger så undrar jag när man som nybörjare vågar ta steget ut och ta på sig ansvaret att skaffa sin första ödla? Kunskapsmässigt då menar jag, att man ska ha ett lämpligt terrarium redo förstår jag :) 

Jag har läst olika skötselråd fram och tillbaka, kollat youtubefilmer och försökt hitta svar på alla mina frågor som har med terrariedjur att göra men känner att de frågor som jag har kvar kanske jag bör ta med uppfödare/den jag köper ödlan av? Så blir jag nervös för att låta opåläst...

Är det ok att fråga uppfödaren om saker som hur ofta ödlan är van att få mat och hur den brukar få den, vilken sort som är bäst? Jag menar jag har sett folk som ger sina ödlor insekter i skålar och med pincett och en del påstår att man bara släpper in dem så får ödlan jaga själv. Cgd har jag läst nytt varje dag (vilket jag tycker är mest logiskt) och att vissa ger mer sällan. Det måste ju vara bäst att fortsätta som ödlan är van vid?

Vad är bäst som nybörjare, skaffa en vuxen eller juvenil?

Finns det frågor som man bör fråga den man köper ödlan av? 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Beroende på vem som svarar kommer du få olika svar på alla dina frågor :-D så funkar forum på internet... På gott och ont. 

Men självklart kan du ställa mängder med frågor till uppfödaren! Och kan eller vill inte uppfödaren svara på frågor är det antagligen din magkänsla som får avgöra om personen är någon att sponsra :-) 

Jag känner personligen att jag har ett stort ansvar för avkommor jag säljer ,dock är ju långt ifrån alla mottagliga för ny kunskap :-) en uppfödare ska kunna ge svar på dina frågor, ge dig support i framtiden om du behöver tips och råd osv.. Men så tänker såklart inte alla, beror på vem du har att göra med åter igen. 

Jag vill ha mina djur från att dom är små, unga. Men även det är nog en smaksak och väldigt individuellt. Finns fördelar och nackdelar med båda alternativen :-) 

Som uppfödare av pytonormar märker jag relativt snabbt om personen som ställer frågor är påläst eller om personen möjligen skulle behöva köpa boken om djuret innan det levande djuret i sig :-) är man nyfiken och intresserad lyser det igenom, oftast .

121
70
Mirpa:
Jonas_ skrev:
Beroende på vem som svarar kommer du få olika svar på alla dina frågor :-D så funkar forum på internet... På gott och ont. 

Men självklart kan du ställa mängder med frågor till uppfödaren! Och kan eller vill inte uppfödaren svara på frågor är det antagligen din magkänsla som får avgöra om personen är någon att sponsra :-) 

Jag känner personligen att jag har ett stort ansvar för avkommor jag säljer ,dock är ju långt ifrån alla mottagliga för ny kunskap :-) en uppfödare ska kunna ge svar på dina frågor, ge dig support i framtiden om du behöver tips och råd osv.. Men så tänker såklart inte alla, beror på vem du har att göra med åter igen. 

Jag vill ha mina djur från att dom är små, unga. Men även det är nog en smaksak och väldigt individuellt. Finns fördelar och nackdelar med båda alternativen :-) 

Som uppfödare av pytonormar märker jag relativt snabbt om personen som ställer frågor är påläst eller om personen möjligen skulle behöva köpa boken om djuret innan det levande djuret i sig :-) är man nyfiken och intresserad lyser det igenom, oftast .

Tack för ditt svar! Jag vet att man får olika svar på forum och det är ju lite det som är charmen också, att få höra vad olika människor tycker :)

Jag ska skärpa till mig och inte vara rädd för att fråga uppfödaren när jag kommit så långt! Tycker denne att jag behöver läsa på mer så hoppas jag att den säger det. 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Mirpa skrev:

Tack för ditt svar! Jag vet att man får olika svar på forum och det är ju lite det som är charmen också, att få höra vad olika människor tycker :)

Jag ska skärpa till mig och inte vara rädd för att fråga uppfödaren när jag kommit så långt! Tycker denne att jag behöver läsa på mer så hoppas jag att den säger det. 

Absolut är det så! Argument för och emot och olika erfarenheter och synpunkter kan vi alla lära oss av :-) 

Har man möjlighet att dessutom få besöka någon uppfödare är det kanon och ofta lärorikt för alla inblandade. Och att se hur denne håller sina djur. 

Det är jättebra, och viktigt, att söka och hämta information samt inspiration på olika ställen ,det låter det som du redan gör. 

Lycka till med allt. Kan även avsluta med att fullärd blir ingen av oss någonsin! Jag tycker exempelvis att jag fortfarande lär mig lika mycket varje vecka, månad, år nu som när jag började med reptiler. .det som är så himla roligt och intressant, finns alltid mer att lära sig :-D 

121
70
Mirpa:
Tack för uppmuntran!

Jag är övertygad om att ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan. Tänker på min mamma som har haft häst i över 40 år och fortfarande är full av frågor om hästskötsel :)

Jag läser vidare samtidigt som terrariebygget fortgår! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild