Vita blad i regnskogsterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

50
17
BellaK:
Hej!

Växterna i mitt terrarium har en tendens att blekna efter ett tag i terrariet. Har funderat på om det beror på att lampan sitter för nära, och har därför lagt den på två krukor (se bilden). Förut låg lampan direkt på glaset. Vad tror ni erfarna att bleknandet beror på, och vad kan jag göra åt det? Tacksam för alla tips!

5390
4130
Tropfrog:
Du har köpt växter med varigerade blad. De skall vara så och ser friska ut.

Den på andra bilden är Ficus pumila varigata. Den på första bilden kan jag inte namnge, men har sett den både vanlig och varigerad. Allt är som det ska.

Din burk ser våtare ut än nödvändigt. Eller är kondensen för att det är kallt i rummet?

Mvh
Magnus 

321
444
Daniel_S:
Hej 

Jag ser tittar längre ned på pumilan och förstår vad du menar.

Det ser som Magnus säger, väldigt fuktigt ut i ditt terrarium. Gissar också på att luften står stilla, d.v.s ingen fläkt? Rådet är att antingen dra ned lite på fuktigheten eller sätta in en fläkt som du låter gå ibland. Så kan du se hur det utvecklar sig. 

5390
4130
Tropfrog:
Jo, något ljusare är den allt längre ner. Jag skulle inte oroa mig för den ännu. Nyplanterade sticklingar tar bra med tid innan de har aklimatiserat sig och börjat växa ordentligt.

Mvh
Magnus 

50
17
BellaK:
Jag sprejade ner terrariet precis innan jag tog bilderna, kan vara därför det ser så fuktigt ut.. Men ska definitivt kolla in några fläktar! Finns det någon speciell sort som rekommenderas inom hobbyn? Jag förstår att pumilan är varigerad, syftade på att den blev blekare längre ner. Tycker också att den borde aklimatiserat sig vid det här laget, då burken stått sen i våras. Växten i första bilden är en fredskalla som jag köpte med gröna blad.

5390
4130
Tropfrog:
Fredskalla blir ändå alldeles för stor för din burk. Lika bra att riva ut innan rötterna sätter sig. De har rejäla rotsystem. Om den inte trivs så gissar jag på för mycket ljus. Fredskalla är en skuggväxande art och cryptanthusen bredvid blir inte så röd utan massor av ljus. Vad har du för belysning?

När jag sa varigerad på den bilden så syftade jag på det långa bladet i nedre kant av bilden. Den är också en växt som blir för stor för din burk.

Mvh
Magnus 

50
17
BellaK:
Tropfrog skrev:
Fredskalla blir ändå alldeles för stor för din burk. Lika bra att riva ut innan rötterna sätter sig. De har rejäla rotsystem. Om den inte trivs så gissar jag på för mycket ljus. Fredskalla är en skuggväxande art och cryptanthusen bredvid blir inte så röd utan massor av ljus. Vad har du för belysning?

När jag sa varigerad på den bilden så syftade jag på det långa bladet i nedre kant av bilden. Den är också en växt som blir för stor för din burk.

Mvh
Magnus 

Tack för tipsen! Jag använder mig av en uhop-stick från Dusk. Kanske ska jag höja den ytterligare? Växterna vissnar inte, men de frodas inte direkt heller. Inga växter har verkligen tagit fart. Kanske beror det just på att ljuset är för starkt?

Jaha, jag trodde du syftade på ficus pumilan, my bad :)

5390
4130
Tropfrog:
Tålamod är nyckeln. Jag är inte säker på att du måste ändra något just nu, bara vänta.

Vad finns det för djur däri?

Mvh
Magnus 

50
17
BellaK:
Tropfrog skrev:
Tålamod är nyckeln. Jag är inte säker på att du måste ändra något just nu, bara vänta.

Vad finns det för djur däri?

Mvh
Magnus 

Inga, just nu. Lite sugen på pilgift, köpte till och med bananflugor för några månader sedan för att lära mig hur man odlar dem, men det har liksom aldrig blivit av att köpa själva grodorna.

Tycker du jag ska investera i en fläkt?

5390
4130
Tropfrog:
Om du har kört utan djur sedan i våras så är garanterat näringen slut. Då är det ingen dum idé att minska på ljuset och fundera på djur och/eller gödning.

Fläktar är onekligen en fördel. Men jag skulle inte säga att det är nödvändigt för någon av de växterna jag kan se på dina bilder. Det är mer när man stoppar i orkidéer, köttätande och bromelior, lite mer kinkiga växter det blir nödvändigt. Sen är det förstås bra för att det minskar kondens.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild