2 olika ormar i samma terrarium funkar det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
4
Kakazky:
Jag va på skansen och såg hur dom hade 2 bluetung skinka med en emerald tree boa i ett terrarium på H100cm xL120cm B80CM och även ett terrarium med en GTP och en blood python. Är det nån här på terrarie djur som har själv ett liknade terrarium 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Kakazky skrev:
Jag va på skansen och såg hur dom hade 2 bluetung skinka med en emerald tree boa i ett terrarium på H100cm xL120cm B80CM och även ett terrarium med en GTP och en blood python. Är det nån här på terrarie djur som har själv ett liknade terrarium 

Ormar är solitära djur och bör definitivt hållas på det sättet även i fångenskap .. Blir oseriöst att samhålla olika arter tycker jag iallafall :-) 

Djurparker, zoologiska offentliga ställen har andra regler än privatpersoner har vet jag.. Men det kan aldrig ses som särskilt seriöst att hålla solitära ormar på det viset. 

54
4
Kakazky:
Okej tack för svaret! Av nyfikenhet varför har djurparker det och sen funderade jag på ifall om ormarna och ödlor a blir stressade av att bo med olika arter på det viset  

54
4
Kakazky:
För djurens är ju medvetna om varandra så dom lär väl kanske känna sig hotade? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Kakazky skrev:
Okej tack för svaret! Av nyfikenhet varför har djurparker det och sen funderade jag på ifall om ormarna och ödlor a blir stressade av att bo med olika arter på det viset  

Som med många vinstdrivande ställen spelar antagligen pengar, ekonomi in, väldigt mycket! Fler djur att visa upp på samma yta så genererar det säkert intäkter från besökare osv.. Det är definitivt inte för djurens skull dom hålls ihop på det viset, så mycket kan jag med säkerhet säga :-D 

Jag är helt säker på att ormar, eller alla ensamlevande djur, som tvingas leva med artfränder eller andra arter känner en viss stress av att dela boende, men jag har inga bevis på det antagandet :-) men av erfarenhet vet jag att ormar absolut kan uppvisa stressat beteende när dom är i samma terrarium. 

Jag önskar jag kunde säga att offentliga terrarium alltid tänker på djurets bästa... Men även där styr nog pengarna, som överallt i samhället, tyvärr. 

83
68
LennieN:
Känns väldigt oseriöst att hålla 2 olika arter i samma terrarie. Stor risk för att någon av dom bestämmer sig för att ta kål på "inkräktaren". Kan lätt bli samma sak med 2 st ormar av samma art. Ormar är ensamdjur som ska hållas ensamma, förutom vid parning, men även där har man en risk att någon av dom skadas/dödas av den andre. Har hört om GTP-honor som dödat hanen efter en sammanslagning vid parning. Så nej, jag tycker det är ganska oseriöst, speciellt av ett offentligt tropikarie som ska föregå med gott exempel på hur reptiler borde hållas i fångenskap. Säkerligen många som inte sitter och skriver på forum eller läser på, som tar efter det dom gör och får en massa problem pga. det. Stackars djur dessutom, som ska lida pga. stress eller skador.

54
12
Theraphosa2004:
LennieN skrev:
Känns väldigt oseriöst att hålla 2 olika arter i samma terrarie. Stor risk för att någon av dom bestämmer sig för att ta kål på "inkräktaren". Kan lätt bli samma sak med 2 st ormar av samma art. Ormar är ensamdjur som ska hållas ensamma, förutom vid parning, men även där har man en risk att någon av dom skadas/dödas av den andre. Har hört om GTP-honor som dödat hanen efter en sammanslagning vid parning. Så nej, jag tycker det är ganska oseriöst, speciellt av ett offentligt tropikarie som ska föregå med gott exempel på hur reptiler borde hållas i fångenskap. Säkerligen många som inte sitter och skriver på forum eller läser på, som tar efter det dom gör och får en massa problem pga. det. Stackars djur dessutom, som ska lida pga. stress eller skador.

Jag håller med,  ormarna ska ha sitt eget Terrarium. Den ska kunna slappna av och känna sig trygg där. Det kan den ju inte göra om den blir störd av den andre. Nej det är korkad idé

39
10
R3P71LN03RD:
Kakazky skrev:

Det verkar inte vara ovanligt. Jag besökte tropikariet vid Kolmården tidigare i höstas och fick själv en smärre chock, eftersom de klämt in 2 eller 3 BTS tillsammans med 2 gröna trädpyton på en, enligt mig, ganska liten yta.

De hade även ett större terrarium med 2 leguaner som satt uppflugna i varsitt träd (en av den saknade större delen av svansen) tillsammans med en tigerpyton och en dubbelt så stor nät... Jag kan förstå varför leguanerna höll sig uppe i träden!

De hade även en Boomslang som såg ut att ha någon parasit, tumör eller dylikt, eftersom den hade en stor svulst på ena sidan av kroppen. Dessutom såg den ut att vara helt blind på ena ögat - funderar på ifall det kan ha varit för att den krockat/gnuggat sig mot glaset några gånger för mycket.

Hur som helst - dit åker jag inte igen. Visst är det kul att få se lite arter man själv inte håller hemma, men den glädjen förtas helt när man möts av reptiler som inte tas om hand på ett optimalt sätt - och som därav inte verkar må bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild