Skäggagam samarbets reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
3
linus02:
Jag har nyligen skaffat en skäggagam, i framtiden funderar jag på att även skaffa en leopard Gecko och undrar om de trivs bra tillsammans i samma terrarium eller om de bråkar.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
linus02 skrev:
Jag har nyligen skaffat en skäggagam, i framtiden funderar jag på att även skaffa en leopard Gecko och undrar om de trivs bra tillsammans i samma terrarium eller om de bråkar.

Finns redan trådar om liknande ämne om du söker lite. :)

www.terrariedjur.se/forum/thread/4634

Men kort och gott, nej du bör inte ha dem tillsammans.

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
linus02 skrev:

Nej dom trivs inte bra tillsammans... Dom allra flesta reptiler är solitära djur. Det betyder enkelt uttryckt ensamlevande. Med den kunskapen bör man inte hålla flera individer av en art instängd i ett litet terrarium, inte ens artfränder! Och självklart bör man aldrig blanda olika sorters ensamlevande djur, dom du nämner kommer dessutom från olika miljöer och världsdelar :-) 

En individ per terrarium är att rekommendera om man vill undvika bekymmer. 

Men mycket viktigt när man håller reptiler i fångenskap är att komma ihåg att dessa djur lever ensamma, trivs bäst ensamma och bör eftersträvas att hålla dom så även i fångenskap. Även om alltför många håller reptiler ihop, antagligen av ren okunskap.. 

5482
4196
Tropfrog:
Det finns förstås undantag....som alltid.

Men, om du behöver ställa frågan om att blanda arter på ett forum, så är du inte tillräckligt påläst och bör låta bli. Att blanda arter lyckosamt hör till den mest avancerade delen av hobbyn.

Mvh
Magnus 

56
24
LeopardGecko_13:
linus02 skrev:

Tänk lite logiskt ändå, leopardgeckos kommer från Afghanistan medans skäggisar kommer från Austrailen. De träffas aldrig i vildmarken så varför skulle man ha de i ett terrarie tillsammans? Även om så är de flesta reptiler solitära djur och trivs bäst ensamma. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild