Bygga terrarium av ett skåp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Tootiis:
Hej! Blev alldeles nyss medlem här i princip bara för att fråga en sak, haha. Men denna sida kommer nog komma till användning senare. Skaffade nyligen en liten majsorm, h*n är fortfarande liten men funderar redan nu på kommande bygge.

Men iallafall min undran gäller terrarium. Skulle det funka att bygga ett själv av detta skåp (m2.ikea.com/se/sv/p/ikea-ps-skap-vit-10251451/), såga ut hål för glas på varje dörr (låsen ska fortfarande funka), fixa ventilation osv. Eller bör man köpa ett färdigt, tex exo terra redan från början? Eller finns det någon annan ”stomme” på Ikea som skulle funka? Bara nyfiken, funkar det inte så får det gå med ett färdigt. :)

5476
4193
Tropfrog:
Det går säkert om du är händig. Personligen gillar jag glas bättre, men det är en smakfråga.

Det finns många billigare terrarium än Exo Terra.

Lite fundersam blir jag när du säger att du skaffat djur före terrarium. Det är inte så man gör i vanliga fall. Hur bor den nu?

Mvh
Magnus 

6
0
Tootiis:
H*n bor i ett plastterrarium från exoterra, deras största. Då ormen är så pass liten än så ska det funka enligt det jag hittat självklart med alla nödvändigheter som behövs. Men vill uppgradera ganska omgående ändå. 

378
340
Silvetaz:
Tootiis skrev:
Hej! Blev alldeles nyss medlem här i princip bara för att fråga en sak, haha. Men denna sida kommer nog komma till användning senare. Skaffade nyligen en liten majsorm, h*n är fortfarande liten men funderar redan nu på kommande bygge.

Men iallafall min undran gäller terrarium. Skulle det funka att bygga ett själv av detta skåp (m2.ikea.com/se/sv/p/ikea-ps-skap-vit-10251451/), såga ut hål för glas på varje dörr (låsen ska fortfarande funka), fixa ventilation osv. Eller bör man köpa ett färdigt, tex exo terra redan från början? Eller finns det någon annan ”stomme” på Ikea som skulle funka? Bara nyfiken, funkar det inte så får det gå med ett färdigt. :)

Allt går, bara man vill. Dock tror jag att det skulle bli billigare i längden att köpa ett färdigt. Brukar finnas många billiga men även vettiga glasterrarier på mässorna runt om i Sverige. Nästa i Stockholm är slutet av januari.

Med det sagt så tycker jag själv att det är grymt mycket roligare med träterrarier, men jag uppskattar å andra sidan att bygga och fixa själv när jag kan.

6
0
Tootiis:
Då jag bor i Västerbotten har jag tyvärr ingen möjlighet att ta mig ned till Stockholm. 

Men har nu bestämt mig för att köra på detta terrarium istället (www.reptillagret.se/reptiltillbehor-c-23/terrarium-terrarie-c-197/terrarium-furni-tarrium-p-5739).
 Undrar då vad som är bäst, värmematta under terrariumet, eller en värmeslinga i/under bottenmaterialet? 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Tootiis skrev:
Då jag bor i Västerbotten har jag tyvärr ingen möjlighet att ta mig ned till Stockholm. 

Men har nu bestämt mig för att köra på detta terrarium istället (www.reptillagret.se/reptiltillbehor-c-23/terrarium-terrarie-c-197/terrarium-furni-tarrium-p-5739).
 Undrar då vad som är bäst, värmematta under terrariumet, eller en värmeslinga i/under bottenmaterialet? 

Se gärna följande tråd angående reptillagret: www.terrariedjur.se/forum/thread/436/1/

Men jag tror du är inne på rätt spår angående att köpa ett terrarium. Det blir bättre, och i många fall billigare också.
Om du inte själv kan ta dig till mässan i Stockholm, kanske det finns någon i din närhet som ska dit och som kan ta med sig? Om du är med i en herpetologisk förening t.ex. Norrlands Herpetologiska Förening, kanske det finns någon där som kan göra det åt dig. 
Annars finns det en del under köp & sälj som är till för att hitta hjälp med transport: www.terrariedjur.se/market/filter/0/9/0/0/

Kolla gärna även köp & sälj om du är intresserad av ett begagnat terrarium:
www.terrariedjur.se/market/filter/0/6/178/395/

6
0
Tootiis:
Efter att ha läst den där tråden ang reptillagret så är jag inte lika sugen på att beställa därifrån. Hmm, finns det någonstans det går att beställa terrarium, helst i trä? Med hemleverans. 
 Har kollat crtzoo, dom har också i trä. Har någon beställt ifrån dom, eller har några synpunkter gällande terrariumet?

www.crtzoo.se/reptil/terrarium/terrarium-115x49x43-bokfargad

5476
4193
Tropfrog:
terrabygg kanske?:

terrabygg.se/index.php?page=prices

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tootiis skrev:
Efter att ha läst den där tråden ang reptillagret så är jag inte lika sugen på att beställa därifrån. Hmm, finns det någonstans det går att beställa terrarium, helst i trä? Med hemleverans. 
 Har kollat crtzoo, dom har också i trä. Har någon beställt ifrån dom, eller har några synpunkter gällande terrariumet?

www.crtzoo.se/reptil/terrarium/terrarium-115x49x43-bokfargad

Om du är något sånär händig så är det lättaste om du vill ha ett terrarium i specifika mått att använda terrariekalkylatorn här på forumet, sen maila materialåtgången till närmaste bygghandel och be dem såga upp det.
Det enda du behöver då är en limtub, skruvdragare och skruv samt silikon/latex och färg :)

Jag beställde material till ett 245x85x110cm terrarium i förra veckan, slutade på 2100kr, plus 300 kronor för vettig skruv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild