Tropikariet helsingborg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5390
4131
Tropfrog:
Några anekdoter:

Jag gick i skolan med Magnus Lindqvist som grundade det och är fortfarande ägaren. Det är nu 35 år sedan och det fanns ingen som helst tveksamhet kring engagemanget. Killen hade med sig en djur till skolan varje gång det fanns chans. Han var lite som en assisterande biologilärare och fick visa djur för alla klasserna.

För dryga 20 år sedan startade han själv tropikariet i den gamla färgeterminalen. En liten men mycket välskött anläggning. Arbetade ensam med stöd av mor och far i kassan under lång tid.

När han för ca 15 år sedan startade i de nya lokalerna jobbade jag på universeum som akvarietekniker. Han hade bestämt sig att bygga en hajtank och grottade ner sig i information om något han aldrig gjort innan. Självklart fick universeum en massa frågor som jag fick ta hand om. Maken till noggrann förstudie får man leta efter. Trots att han bara jobbat med det ett halvår så kände jag inte att jag hade mycket att tillföra. Kunskapen fanns, men erfarenheter saknades. Resultatet såg jag förra sommaren. Det är välbyggd med mycket liten budget. Precis som allt annat tidigare.

En järnvilja och eldsjäl som är svårt att slå. Giftormar eller inte.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Vi var där i somras. Spännande ställe. Det är andra eller tredje gången jag varit där. Finns alltid något nytt att se. Ett av de nya teman är dinodaurieutgrävning (kanske främst för de mindre i familjen) samt morph/hybrider/genförändring. 

De övriga utställningarna finns kvar. Natt i regnskogen, Afrika med surikaterna, Hajarna och Regnskogsavdelningen (har säker glömt något). De har även lagt till nya delar i avdelningarna som tex en myrfarm som kan kan följa från entren till regnskogen, två eller tre våningar ner/upp. 

Giftormar finns. Gaboon, kobror, skallerormar är de jag kan minnas nu på rak arm. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild