Mat till Kp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
MrsAlsaed:
Hej! Jag ska köpa min första Kungspyton nu i Januari och undrar därför hur man vet att det är dax att uppgradera den till större föda? Finns det någon typ tabell för hur mycket dom ska ha jämfört med hur mycket ormen väger? Han kommer vara cirka 4 månader när jag köper honom :)

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
En tumregel är att födan ska vara lika tjock som ormens tjockaste del. Vad jag har förstått så verkar det vara lämpligast att försöka mata med råttor direkt eftersom de kan bli lite kinkiga mot råttor om de är vana vid att få möss. Vet du vad den ätit innan?

5
1
MrsAlsaed:
MarcusLinfeldt skrev:
En tumregel är att födan ska vara lika tjock som ormens tjockaste del. Vad jag har förstått så verkar det vara lämpligast att försöka mata med råttor direkt eftersom de kan bli lite kinkiga mot råttor om de är vana vid att få möss. Vet du vad den ätit innan?

tack för svar nej det vet jag inte men ska fråga han jag köper den av :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag säger också prata med uppfödaren angående vad den ätit och hur ofta.. Som du säkert redan läst så strular en hel del av dom med maten, eller strular och strular :-) dom behöver längre matuppehåll årligen för att äta bättre, min upplevelse av dom flesta pytonormar iofs, men kps är som sagt kända matstrulare :-) 

Jag personligen varierar både tiden mellan matningarna, men även storleken på bytesdjuret samt försöker jag ge olika sorters djur och inte enbart råtta året runt. Jag är svårt allergisk mot exakta matscheman som exempelvis säger att ormen måste äta varje tisdag kl.18.05... Jag går mer på känsla nuförtiden. Tänk dock på att en väldigt stor andel ormar i fångenskap äter alldeles för ofta och för mycket! Dom är övermatade,  ofta pga okunskap från ägarens sida. Övermatade ormar har generellt sämre hälsa, dom är fula men det viktigaste, livslängden förkortas drastiskt! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild