Avlivning av smådjur (råttor, möss, hamstrar och liknande) hemma?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har massvis med smådjur (som sällskap alltså) och de är ju tyvärr benägna till att drabbas av diverse sjukdom osv. 

I nuläget har djurkliniken stängt p.g.a. jul/nyår och tar dessutom 350 kr (undersökningsavgift) plus 350 kr för själva avlivningen = 700 kr för att avliva ex. en råtta (som man sedan tar med sig hem, ska de ta hand om djuret efteråt så blir det genast betydligt dyrare).

Fick erfara detta för några månader sedan då ena råttan avlivades p.g.a. en tumör som började störa hennes rörelser :-(...betalade dock "bara" ca 500 kr för att hon slapp undersökningen eftersom hon inte var tam för fem öre (hon var en omplaceringsråtta) och jag bönade och bad om att de inte skulle stressa henne mer än nödvändigt. Dessa tre saker (att de stänger och det för mig rätt höga priset samt att de i de närmaste tvingar på en undersökning innan = extra stress, trots att det är solklart att djuret måste avlivas) fick mig att börja fundera...

Finns det någonting man kan göra för att avsluta lidandet för ett djur hemma som inte innefattar att ex. slå ihäl, halshugga, krossa eller andra otrevliga saker? Någonting som är tillåtet enligt lag, som inte gör ont/stressar djuret eller tar lång tid osv.? Får man använda sig av mer humana typer av råttfällor t.ex.? Läste lite som hastigast om någon elvariant som skulle döda djuret snabbt, är det lagligt, smärtfritt? 

Anledningen till funderingarna är att jag fick lite smått panik när jag insåg att kliniken stänger kring helger (och ganska lång period dessutom)...vad gör jag då om någonting akut skulle ske som kräver omedelbar avlivning av någon av mina små raringar?

Dessutom så kan kostnaden ju ganska lätt dra iväg när en avlivning kostar 700 kr...jag har ju som sagt många smådjur och de har ju en tendens att ex. som råttan jag skrev om ovan få tumörer osv. Har även i nuläget några små som snart kommer behöva somna in just p.g.a. tumörer...bland annat systern till råttan jag skrev om ovan och hon hugger ordentligt om hon får chansen, vilket gör mig orolig för den typ. "obligatoriska" undersökningen innan.  

Tänkte därför att jag skulle ställa denna inte så roliga fråga till reptilfolk...känns som det bör finnas en del kunskap inom detta område på den här sidan. Att fråga på rått/mus och hamstersidor går inte för sig för det tillåts oftast inte ens...att ställa frågan alltså. 

Finns det någon i Örebro som avlivar hemma (ex. som föder upp råttor till ormmat) och som skulle kunna tänka sig vara "standbye" för avlivningar så kan det också vara aktuellt. 

Mvh/Animallover_1984

378
340
Silvetaz:
Jordbruksverket skrev:

Dekapitering
5 § Kaniner, gnagare, tamillrar, fjäderfä och övriga fåglar samt kräldjur och groddjur
får avlivas genom dekapitering. För kaniner och fjäderfä är avlivning genom
dekapitering enbart tillåtet för individer som avlivas/slaktas för privat konsumtion i
hemmet. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g samt kräldjur och groddjur ska
vara medvetslösa när de avlivas.
Kaniner, gnagare och tamillrar med en kroppsvikt om 1 kg eller därutöver får inte
avlivas genom dekapitering.
På kräldjur och groddjur ska hjärnan förstöras omgående efter dekapitering.
Halsdislokation
6 § Fjäderfän med en kroppsvikt överstigande 250 g ska först bedövas i enlighet
med 7 kap.
Strutsfåglar får inte avlivas genom halsdislokation.
Om det är nödvändigt i diagnostiskt syfte får en veterinär besluta att fjäderfä upp
till 5 kg får avlivas genom dislokation av halskotpelaren utan föregående bedövning,
på ett sådant sätt att djuret omedelbart dör.
7 § Följande djurslag får avlivas genom halsdislokation:
1. Gnagare och kaniner i annan situation än slakt med en kroppsvikt om högst 1 kg.
Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g ska vara medvetslösa när de avlivas.
2. Övriga fåglar med en kroppsvikt om högst 5 kg.
Fåglar med en kroppsvikt överstigande 250 g ska vara medvetslösa när de avlivas.
Slag mot huvudet
8 § Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
1. lamm, killingar, smågrisar, hundvalpar, kattungar samt mink- och rävvalpar, om
djuret är yngre än 14 dagar,
2. strutsfågelkycklingar och fjäderfän, samt
3. kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret
väger högst 1 kg.
SJVFS 2012:27
22
Slaget ska utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbar
medvetslöshet och död.
Allmänna råd till 9 kap. 8 §
Djurets bakhuvud bör med ett hårt slag slås mot ett fast förankrat, hårt
föremål. Djuret kan även slås hårt i bakhuvudet med ett för ändamålet lämpligt
trubbigt föremål.


Detta står i jordbruksverkets föreskrifter, när det gäller gnagare så är det väl primärt slag mot huvud eller halsdislokation som är det bästa.
Dock bör det göras av någon som inte tvekar och på så vis drar ut på lidandet.

5270
4025
Tropfrog:
Här på forumet finns säkert en hel del som avlivar djur för foder med jämna mellanrum. Hade de fått betala 500 kr per djur hade de nog lagt ner sin foderodling:)

Det är ingen skillnad mellan djur för foder och djur för sällskap. Det är bara att läsa på, tänka på att det är det bästa för djuret, koppla bort känslorna och göra det by the book utan att tveka. 

När man gjort det några gånger så känns det mindre jobbigt. Men det spelar ingen roll hur många djur man avlivar, det känns aldrig helt lätt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild