Paludarium med kuber

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
5
Polypterus:
Tänkte göra en tråd om mitt vinterprojekt! Ett paludarium ☺️ något måste man ju sysselsätta sig med här uppe i norr under vintern när man är insnöad. Det kommer kontinuerlig att läggas in bilder/videos i denna tråd och information om hur vi bygger m.m

Måttet på själva terrarium är 100x50x60 sen så har jag två akvarium i form av kuber med måtten 50x50x50 som tanken är att två olika arter ska gå i dvs göra två artkar!

Nedre delen är byggd av vanlig 45x70 med inspiration av DIY King, bygger alla våra bänkar enligt hans recept. En styck MDF-skiva där karen skall stå och vanlig plywood som täckskivor.

Övre delen är konstruerad av formplywood uppreglad med 45x45, allt konstruerat i huvudet varteftersom vi byggt. 

Filtreringen till karen sköts av 2 st Fluval 104, där det ena utblåset går till vattenfallet. Kommer inte ha speciellt hög belastning i karen så filtreringen räcker gott och väl nåt som känns lite konstigt då vi gärna annars överdriver filtreringen oavsett belastning.

Belysningen sköts av 2 st programmerbara Dsuny ledramper. 

Bevattningen kommer skötas av en Exo-Terra multi. En fläkt är monterad för att kunna ventilera ifall det behövs.

Panelen är ifrån dusk och är epiweb samt mossmix är på smetad, gjorde egna krukor ifrån epiwebben. Resterande bakgrund är en vanlig BTN som jag tyckte passade in perfekt och blir en bra ljuspunkt sen när all mossa har kommit fram samt växter.

Är helt noob på detta med terrariedjur utan vi här hemma är akvarister med inriktning rovfiskar så det ska bli skoj att komma in i detta träsk haha. 

7
5
Polypterus:

7
5
Polypterus:

94
66
Emeraldswift:
ser proffsigt ut

7
5
Polypterus:
Emeraldswift skrev:
ser proffsigt ut

Man tackar! Första gången vi bygger något utöver en akvariebänk! Och riktigt kul var det så nästa paludarium blir ett rejält bygge
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild