Majsorm - svullnad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
AnetteL:
Hej,
Vi har precis köpt en majsorm (ca 2 år, troligtvis hane). Upptäckte nu en svullnad på sidan, se bilder. Vad kan det vara?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Svårt att säga exakt vad det kan vara utifrån en bild men skulle kunna vara en defekt den haft sen den kläcktes ,jag har själv en rutpyton med liknande utbuktning. I mitt fall rör det sig antagligen om en defekt den haft sen den kläcktes. 

Dock går det ju inte att utesluta mindre trevliga scenarion, jag tänker tumörer i första hand. 

Kan ni kontakta uppfödaren och fråga kanske ?

3
0
AnetteL:
Ok, tack. Ja jag kan ju alltid höra med dem om de vet om det alltid funnits där. 

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
Jag har sett något liknande några gånger.

Givetvis är det aldrig fel att gå till veterinär.

Gör man inte det så är det viktigaste att hålla koll på att knölen/svullnaden inte växer. Det kan vara en bakterieinfektion och då bör den behandlas. Det kan vara en tumör också, och då kan det bli aktuellt med nån form av behandling också.

Men växer inte knölen och orsakar den inte några problem så kanske det inte behöver åtgärdas?

Med problem menar jag att ormen får problem med att äta eller bajsa eller mår sämre rent allmänt. Tänk på att knölen inte bara växer utåt, men också kan växa innåt, och därmed ge problem på tarmar, nerver eller andra organ. 

Veterinär är alldrig fel. Annars hade jag hållt noga koll på hur ormen mår helt enke.

Mvh
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild