Pacman groda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Yoboyfrogs:
köpte en pacman groda i Möndals zoo men den vill inte äta jag e väldigt orolig och dom sa att jag kan ha dom i rums temperatur och kunna ha ekologiskt jord vad tycker ni?

388
460
australis66:
Yoboyfrogs skrev:
köpte en pacman groda i Möndals zoo men den vill inte äta jag e väldigt orolig och dom sa att jag kan ha dom i rums temperatur och kunna ha ekologiskt jord vad tycker ni?

När köpte du den? 
Är jorden fri från gödning är det ok. Men med gödning bör man inte använda. 

5384
4125
Tropfrog:
australis66 skrev:

När köpte du den? 

Vad menar du med gödning? Det finns nog inga köpejordar utan gödning. Men ekologiska är helt utan konstgödsel. Det torde väl ändå vara konstgödsel som är farligt för dem,  eller?

Mvh
Magnus 

6
0
Yoboyfrogs:
australis66 skrev:

När köpte du den? 
vid torsdag skaffade jag den och dom sa att jag kunde ta vanlig ekologisk jord från ica

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Yoboyfrogs skrev:
vid torsdag skaffade jag den och dom sa att jag kunde ta vanlig ekologisk jord från ica

Då har det ju inte ens gått 3 dygn för djuret i sin nya miljö :-D ha lite tålamod och framförallt ge den lugn och ro första tiden, första veckorna eller månaderna. Många reptiler och groddjur behöver ibland rätt lång period på sig att acklimatisera sig till nya miljöer, inget ovanligt snarare tvärtom :-) 

Sen angående rumstemperatur blir det väldigt individuellt då min rumstemperatur inte alls behöver vara lika som din eller vad du tycker är lagom temperatur i ett rum, förstår du? :-) det finns väl även många olika arter såkallade pacmangrodor, eller? Och om alla kan hållas i våran rumstemperatur skiljer säkert varifrån den kommer ifrån, antar jag :-) sök på det vetenskapliga namnet så kommer oftast massor med information! 

Men kommer djuret från ett tropiskt område är nästan någon typ av extra värme nödvändig, speciellt vintertid i vårat norden. Men jag är långt ifrån någon expert på den specifika arten! Men jag är dock rätt säker på att arten kan och går i vintervila, vilket inte heller är ovanligt för terrariedjur. Ett miljöombyte vintertid kan i vissa fall sätta igång en sådan process hos djuret :-) 

Nämnde inte butiken/säljaren något om att du bör ge den tid att komma till rätta? :-)

388
460
australis66:
Tropfrog skrev:

Vad menar du med gödning? Det finns nog inga köpejordar utan gödning. Men ekologiska är helt utan konstgödsel. Det torde väl ändå vara konstgödsel som är farligt för dem,  eller?

Mvh
Magnus 

Mig veterligen ska man använda ogödslad jord/torv om man ska köpa sånt. Jag kör i princip alltid med naturell torv. Fri från all sorts gödning. 

388
460
australis66:
Yoboyfrogs skrev:

Som Jonas_ säger. Låt den hinna vänja sig vid sitt nya boende och miljö. 

Är det en ung groda eller en äldre, större? Vissa små kan vara knepiga med maten i början. Men är det en större individ behöver du inte oroa dig över att den inte äter på ett tag. 

Har en som är runt två år. Han gräver ner sig titt som tätt. Syns inte till så speciellt mycket. Men han kommer fram och är hyffsat aktiv när han känner att det är dags för käk. 

6
0
Yoboyfrogs:
australis66 skrev:

Som Jonas_ säger. Låt den hinna vänja sig vid sitt nya boende och miljö. 

Är det en ung groda eller en äldre, större? Vissa små kan vara knepiga med maten i början. Men är det en större individ behöver du inte oroa dig över att den inte äter på ett tag. 

Har en som är runt två år. Han gräver ner sig titt som tätt. Syns inte till så speciellt mycket. Men han kommer fram och är hyffsat aktiv när han känner att det är dags för käk. 

Ganska liten men tack för svaret! 

5384
4125
Tropfrog:
australis66 skrev:

Mig veterligen ska man använda ogödslad jord/torv om man ska köpa sånt. Jag kör i princip alltid med naturell torv. Fri från all sorts gödning. 

Ja, torv är ju oftast ogödslad. Men ogödslad jord är i princip omöjligt att hitta. Däremot så har jag svårt att tänka mig att gödseln som används i ekologisk jord skulle vara farligt för några djur. I sådana fall skulle de ju inte överleva i naturen.

Mvh
Magnus 

3
0
eljan:
Tropfrog skrev:

Ja, torv är ju oftast ogödslad. Men ogödslad jord är i princip omöjligt att hitta. Däremot så har jag svårt att tänka mig att gödseln som används i ekologisk jord skulle vara farligt för några djur. I sådana fall skulle de ju inte överleva i naturen.

Mvh
Magnus 

NPK, om den är ekologisk eller ej, tror jag inte är speciellt nyttig att låta grodor vara i direktkontakt med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild