Crestie gömmer sig i substratet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
7
Jessiejoystick:
Min ögonfrans har dom senaste två dagarna börjat gömma sig i substratet. Jag har läst att det inte är alltför ovanligt, det är bara det att hon aldrig har gjort det förut så det är en förändring i beteendet som gör mig orolig. Men jag har visserligen bara haft henne i ca tre veckor. 
Hon borde inte ha några ägg att lägga men förra ägaren sa att det är möjligt att hon hade några eftersläntare och det ser inte ut som hon ska ömsa, men jag är ovan med ödlor så jag kan ha fel.
Temperaturen i terrariet går mellan 20-25celcius och fuktigheten mellan 50-95%.
Någon erfaren som har några lugnande ord eller tips?

293
354
Dynamitella:

Titta efter ägg när hon kommer fram. 

Om inga hittas, kan det vara en idé att skaffa en liten värmematta mot en sida i terrariet. Likväl att dubbelkolla att du inte har en exo terra hygrometer som visar fel. Är det för torrt eller kallt kan de gräva ner sig. En bild på terrariet förklarar om du inrett det som geckon gillar, och kan ge oss ett hum om geckon är nöjd eller missnöjd över omgivningen :) 

34
7
Jessiejoystick:

34
7
Jessiejoystick:
Inga ägg. Hon brukade alltid ligga i barktunneln under dagarna, nu ligger hon under substratet. (Hon är ute som vanligt på nätterna).
Tempen i rummet är 22graderC och jag mistar terrariet morgon och kväll, har även en hemgjord liten dripper som står och droppar lätt på nätterna.

Tack för svar! :)

504
396
Crippa:
Jessiejoystick skrev:
Inga ägg. Hon brukade alltid ligga i barktunneln under dagarna, nu ligger hon under substratet. (Hon är ute som vanligt på nätterna).
Tempen i rummet är 22graderC och jag mistar terrariet morgon och kväll, har även en hemgjord liten dripper som står och droppar lätt på nätterna.

Tack för svar! :)

Jag hade täckt taket då det är för mycket ventilation i taket för att hålla en jämn och bra fuktighet, 50% är för lite, Jag hade nog haft ca 70+. Sen hade jag även köpt mer korkbark då det är bra inredning för dom att gömma sig i, känns som att antingen så är det dags för ägg eller så är det för dålig fuktighet i terrariet. 

34
7
Jessiejoystick:
Crippa skrev:

Jag hade täckt taket då det är för mycket ventilation i taket för att hålla en jämn och bra fuktighet, 50% är för lite, Jag hade nog haft ca 70+. Sen hade jag även köpt mer korkbark då det är bra inredning för dom att gömma sig i, känns som att antingen så är det dags för ägg eller så är det för dålig fuktighet i terrariet. 

Det är bara nere till 50(+) en jättekort stund mitt på dagen, annars ligger det runt 70-90. Men då undviker jag att fukten sjunker så lågt from. nu. Har beställt fler hides och mossa nu. Och sprayade på ordentligt igår kväll och imorse.

Kan jag göra något för henne sålänge? Ska jag ge henne ett tjockare lager att gräva ner sig i?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Jessiejoystick skrev:

Kan jag göra något för henne sålänge? Ska jag ge henne ett tjockare lager att gräva ner sig i?

Arten ska inte gräva ner sig normalt :-) så åtgärda med mer inredning ,gärna mycket mer :-) kors och tvärs upp och ner. Men ett tjockt lager bottensubstrat kan hjälpa till att hålla luftfuktigheten uppe och du kan plantera direkt i materialet det är fördelarna.

Som flera nämner gräver den antagligen ner sig för att något annat inte stämmer, behöver inte vara svårt eller särskilt dyrt att åtgärda :-) gröna växter finns billigt lite varstans, inredning kan man definitivt hämta utifrån. Svårare nu vintertid givetvis men grenar hittar man alltid ;-) 

På exo terra brukar jag fylla med substrat upp till dörrarna ungefär :-) 

504
396
Crippa:
Crippa skrev:

Jessiejoystick skrev:

Det är bara nere till 50(+) en jättekort stund mitt på dagen, annars ligger det runt 70-90. Men då undviker jag att fukten sjunker så lågt from. nu. Har beställt fler hides och mossa nu. Och sprayade på ordentligt igår kväll och imorse.

Kan jag göra något för henne sålänge? Ska jag ge henne ett tjockare lager att gräva ner sig i?[/q[quote=Jessiejoystick]

Ja släng i mer substrat. Vad mäter du fuktigheten med?

34
7
Jessiejoystick:
Crippa skrev:

Ja släng i mer substrat. Vad mäter du fuktigheten med?

Gjort! Har också lagt in fler växter och fuktigenten står stadigt runt 80%, hon ligger fortfarande i substratet :( men hon var uppe i natt och hängde i sin stock.
En digital hygro/thermometer från "reptiland". 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild