Kungssnok död, orsak?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
M_snook:
Upptäckte precis att min kungssnok som jag skaffade för lite drygt 1,5 år sen dött. Han var 4 år när jag köpte honom. Har gett han mat och vatten och skött honom enl instruktioner från killen jag köpte honom av som har flera olika ormar och många års erfarenhet av ormar. 

Förstår inte vad som kan ha gjort att han har dött och är rädd att det är mitt fel. Finns det några vanliga dödsorsaker för terrarieormar? Är det vanligt att de svälter ihjäl? Han har inte fått mat på ca 2 månader nu men jag har fått information om att de inte äter över vinterhalvåret. 

5390
4127
Tropfrog:
Att ormar svälter ihjäl i fångenskap är nog ytterst ovanligt. Det är nog vanligast tvärtom.

Mvh
Magnus 

56
24
LeopardGecko_13:
M_snook skrev:
Upptäckte precis att min kungssnok som jag skaffade för lite drygt 1,5 år sen dött. Han var 4 år när jag köpte honom. Har gett han mat och vatten och skött honom enl instruktioner från killen jag köpte honom av som har flera olika ormar och många års erfarenhet av ormar. 

Förstår inte vad som kan ha gjort att han har dött och är rädd att det är mitt fel. Finns det några vanliga dödsorsaker för terrarieormar? Är det vanligt att de svälter ihjäl? Han har inte fått mat på ca 2 månader nu men jag har fått information om att de inte äter över vinterhalvåret. 

Hur stort var ditt terrarie och hur var det inrett? Vad för belysning/värmekälla hade du? Hur ofta matade du honom och med vad? :)

56
24
LeopardGecko_13:
Och vad för instruktioner fick du av killen du köpte honom av? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Ska du svälta ihjäl en vuxen orm får du anstränga dig :-) några månader utan mat är ingen tid för en orm med normalt hull. 

Svårt eller omöjligt att säga dödsorsaken dock.. Vill man ha exakta svar är antagligen en obduktion nödvändigt, hos veterinären. Eller hos ormkunnig veterinär ska det stå :-) 

Ska vi komma med vettiga gissningar behöver vi betydligt mer omfattande information om hur ormen levt. Temperaturen i terrariet hade du koll på gissar jag? :-) 

953
1840
peter54:
Ett par frågor dyker spontant upp i mitt huvud, men först måste du berätta vilken kungssnok vi pratar om, för numera räknar släktet in omkring 20 arter, lite beroende på vem man frågar.

Har du fått skötselråden av en person med kunskaper om kungssnokar specifikt, eller av någon som håller helt andra ormar som han/hon anses duktig på?

Har du av denne fått uppgiften att kungssnokar inte äter vintertid?

Hur visste din orm att det är vintertid?

När du matat, vad matade du med och hur ofta?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild