realbosselarsson skrev:
Tja.
Vi planerar att skaffa en majsorm och jag har börjat spåna på ett terrariebygge.
Terrariet blir cirka 1600x750x600 på en ställning som är 600mm hög har jag tänkt, baserat på skötselråden här på sidan.
Det byggs av OSB eller plyfa och reglar med två glasskjutdörrar med lås.
Hur gör man normalt med värmen?
En sida ska vara varm, om man då har värmematta och har ett glasterrarium och lägger mattan under terrariet lär väl glaset bli lika varmt som mattan? Vad är då meningen med att ha det under?
Sen lägger man exempelvis bark ovanpå, är det då meningen att barken ska värmas upp till rätt temperatur, eller bara glaset?
Om glaset ändå gör nytta kan ju lägga en glasskiva på träbotten?
Jag antar att det är vettigt att ha en termostatstyrd matta?
Alternativt värmelampa eller varm sten?
Tempen mäter man sen i luften (på en vägg rimligen) på vardera sida?
Vad jag förstått behöver inte majsormarna UV-lampor?
Jag är elektriker och tänker mig då led-strippar eller nåt på insidan av taket. Ska det även vara nån form av nattljus/månljus?
Vi eller egentligen min sambo hade tidigare en kungsboa som bodde i ett glasterrarium, med värmelampa och matta har jag för mig. Sen tror jag det var nån lampa för nattljus.
Ja, glaset blir varmt där värmemattan ligger. Det är din varma sida. Barken isolerar något, vilket ger en viss tröghet i uppvärmningen. Termostat är bra att ha, den tar ju hänsyn till all tröghet i systemet om den är placerad på rätt ställe. Eftersom du har rasberryn ändå, så skulle jag rekommendera att använda den som termostat.
Månljus ger en vacker effekt och gör att du kan observera ormen när lampan är släckt. Den är ingen fördel för ormen. Det finns tom de som menar att månljus stressar ormen, det finns dock inte belagt vad jag vet.
Mvh
Magnus